Over 10.000 sprøjter er synet
Miljøstyrelsen er godt tilfreds med, at der i de forløbne måneder er synet rigtig mange sprøjter, men vurderer, at der stadig er nogle tusinde usynede sprøjter i brug i erhvervet.

Sidste frist for at få synet sin marksprøjte er for længst passeret, og i Miljøstyrelsen er man glade for, at der nu er synet mere end 10.000 sprøjter. Miljøstyrelsen vurderer dog, at der stadig mangler nogle tusinde usynede sprøjter, men er positiv over, at der dog er mange landmænd og gartnere, der har taget budskabet til sig.

Landbrugs- og Fiskeristyrelsen er i fuld gang med årets kontrolindsats på området, og overtrædelsen af kravet om syn forventes at ville medføre en politianmeldelse.

»Der er siden 1. januar i år synet næsten 2.000 sprøjter. Næsten halvdelen af dem er sprøjter af ældre dato – det vil sige fra før år 2000. Sammenligner man med det første synsår, var der kun en tredjedel af de synede sprøjter, der havde en fabrikationsdato fra før 2000. Det viser, at flere jordbrugere med de ældre sprøjter nu alligevel har besluttet sig for at få de lidt ældre sprøjter synet,« siger specialkonsulent, pesticider og genteknologi Anita Fjelsted fra Miljøstyrelsen.

Det var synsvirksomheden Lindus Maskinhandel i Mariager, der tilfældigvis kom til at syne marksprøjte nummer 10.000 i Danmark, nærmere bestemt en Hardi-sprøjte fra 1987, som også måtte gennemgå enkelte reparationer, før synsmærkatet kunne sættes på. Men så har ejeren også en vished for, at han udnytter de dyre dråber optimalt.

Hos Lindus Maskinhandel har Jacob Almar erfaret, at der nu synes en del sprøjter, som ejerne ellers havde overvejet at undlade at få synet for eventuelt at udskifte med nye.

»Ganske vist koster synet jo nogle få tusinde kroner, men vi har næsten kun haft positive tilbagemeldinger. Kunderne har været glade for at få det gjort. De får en mere ensartet og præcis sprøjtning og dermed bedre udbytter, og de slipper måske også for, at sprøjten får nedbrud i marken,« siger Jacob Almar fra Lindus Maskinhandel.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.