Semler-direktør: Fremtiden er traktor på abonnement

Selvkørende traktorer, som man ikke nødvendigvis selv ejer. Og færre forhandlere, men masser af montører. Semler-direktør kiggede i krystalkuglen.

Det er på mange planer slut med verden, som vi kender den. Også i maskinbranchen, som får flere og flere ligheder med bilbranchen. Og når man i bilbranchen betræder nyt land som »connected cars«, »cars on demand« og selvkørende biler - så kan man regne med, at lignende teknologier og tendenser også kommer inden for traktorer og landbrugsmaskiner.

Administrerende direktør for Semler Agro, Kim Skovgaard Rasmussen, der bag sig har 35 år i bilbranchen, har en ganske god fornemmelse for udviklingen i begge brancher og kiggede under Vækst 17-konferencen i Odense ind i den nære og lidt fjernere fremtid i hans oplæg »Fremtidens maskinhandel - bliver det som bilsektoren«.

»Det med at eje en bil er på vej ud, og samme vej går det med leasing. Fremover bliver det »cars on demand« - at man via en abonnementsordning har en bil til rådighed, når man har behovet. I princippet lidt ligesom offentlige cykler. Det kommer vi også til at se i maskinbranchen«, sagde Kim Skovgaard Rasmussen, der mente, at den moderne landmand i høj grad kommer til at tænke i »on demand«-baner, ligesom de selvkørende traktorer i daglig brug nok er tættere på, end man umiddelbart tror.

Adspurgt fra salen mener han, at der nok kun går få år - »i hvert fald ikke 10« - før man ser den selvkørende traktor selv klare ærterne på marken - og selv bestille en reservedel, når den får behov.

Sælge mobilitet

»Ganske som i bilbranchen må man i maskinbranchen være klar til nye behov og nye kundetyper. Vi er så at sige i fuld gang med at disrupte os selv. I bilbranchen kommer vi ikke til at sælge biler, men mobilitet, og den vej går det også i maskinbranchen. Vi bliver service-formidlere, og vi skal hele tiden lede efter nye områder«, sagde Kim Rasmussen, der dog understregede, at fremtiden også kommer til at handle om gode værdier som at være tæt på kunden.

»Semler Agro er lige nu til stede 10 steder i Danmark, og måske vil vi godt have en fysisk adresse et enkelt sted mere, men vi har ikke travlt. For til gengæld kan man sige, at vi ret beset er til stede 90 steder i Danmark, da vi også har 80 montører kørende med rullende værksteder og hurtig forsyning af reservedele. Det gamle ord om, at det er værkstedet, der sælger bilen eller traktoren, gælder stadig«, sagde Kim Rasmussen.

Mere om dette tema

LandbrugsMedierne arrangerer Vækst 2017 sammen med L&F, Dansk Agroindustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening.

Det finder sted 22. september hos DLF ved Odense.

Læs mere om Vækst 2017.

»Det er vigtigere for os at være ude hos kunderne end at bygge forretninger med fine udstillinger. At være tæt på kunden er fremtiden«, sagde Kim Rasmussen, der fra salen også blev mindet om Semler Agros oprindelige agressive stil:

»Der er sket meget siden. Det er ikke sådan, vi er«, svarede Kim Rasmussen, der igen fra salen blev spurgt, om der er noget, der har overrasket ham i maskinbranchen.

»Ja, den mærke-fanatisme, der findes i bilbranchen omkring eksempelvis Porsche eller Audi - det er jo vand i forhold til John Deere«, smilede han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.