Stor maskinhandler: Vi har en kunde, der lukker hver uge

Maskinmarkedet var presset i 2018, men det bliver ikke lettere i år, lyder det fra flere forhandlere.

To af landets største maskinforretninger melder om vigende salg i 2018.

Hos den store jyske John Deere-forhandler Herborg Maskinforretning meldes der om omkring 20 pct. nedgang.  

”Vi solgte da færre traktorer end i 2017. Da tørken kom, så ændrede det markedet. Fra høst og indtil Agromek var der stille. Og så løsnede det op. Det var jo spændende, om det ville løsne op der, men det gjorde det. Det er klassisk, at folk venter lidt op til Agromek, men vi vidste jo ikke, om der ville ske noget denne gang”, siger direktør og medindehaver Keld Andersen.  

Trods det, at markedet har løsnet sig efter en meget stille tid omkring høst og månederne efter, så ser han ikke optimistisk på, at 2019 bliver bedre end 2018.

”Vi har en kunde, der lukker hver uge. Det er rigtig skidt med svineproducenterne. Ud fra indtjeningen hos kunderne så var 2018 egentlig imponerende, men udstyret bliver selvfølgelig slidt ned uanset. Det bliver ikke pil opad. Jeg tror ikke, at vi kan holde det. Mejetærskermarkedet er helt stille. Vi har solgt to siden høst, og det brugte har slet ikke rørt sig”, fortæller han.

Maskinstationerne er et positivt lyspunkt.  

”Maskinstationerne er de mest stabile. Mit indtryk er, at det har set ringere ud hos dem før. Vi har næsten handlet med de alle sammen i vores område. De er ikke afhængige af grise- eller kornpriserne. I dag har de store landmænd sagt, at de koncentrerer sig om eks. deres køer eller grise, og så lader de andre om at passe jorden”.

Hjallerup på 80 pct.

Hos den store Agco-forhandler Hjallerup Maskinforretning genkender man omsætningsfaldet i 2018.

”Vi opnåede 80 pct. af vores oprindelige mål. Det svarer meget godt til det generelle fald i markedet. Vi har på MF-siden en stor manko og også nogle Fendt’er, fordi vi indregistrerede en del før 1. januar. Nummerplade-statistikken ser værre ud, end den reelt var. Vi indregistrerede 17 MF- og fire Fendt-traktorer i 2017 op til årsskiftet, som vi så har solgt i 2018. Dem ser du ikke i tallene. I forhold til markedet er vi kommet godt igennem, men vi har altså også et fald”, fortæller salgsdirektør Kurt Harbo.

 

Han er dog ikke opgivende med hensyn til 2018.

”Vi skal række højt ud og være ambitiøse for at nå tingene”, siger han og fortæller, at der da også bliver solgt maskiner her i årets indledning.  

”Det kan vi faktisk godt. Der sker lidt mindre i starten af et nyt år. Men vi har stadig forespørgsler på traktorer og redskaber. Vi har solgt en del brugte såmaskiner den sidste måned, og folk tænker på forår og ny sæson. Det tager længere tid at lukke handlerne, men der er liv derude. Det er mest maskinstationerne, som lukker handlerne. De spørger efter maskiner, og de køber maskiner. De store Agromek-handler var også maskinstationer, fordi de har vækst”, siger han.

Farmas: Både den ene og anden retning

Hos den store New Holland-forhandler  Farmas er den nybagte underdirektør Ole Rosengreen tilfreds med salget markedet taget i betragtning.

”Vi lægger nogle budgetter for, hvad der skal til. Vi ligger cirka på niveau. Det er vi egentlig ok tilfredse med taget i betragtning af, at markedet dykker igen”, siger han.  

Hvor er markedet lige nu?

”Der er mange ting, som peger i den ene og anden retning. De fleste går og venter på, hvad der kommer til at ske med Brexit, og hvad det kommer til at betyde for hele landet”, siger han.

Kan man sælge traktorer og maskiner lige nu?

”Ja, det kan man godt. De fleste skal have noget gjort til foråret, og der er da også nogle, som skal have noget købt. Der har været et december-salg, hvor der er kommet noget brugt ind, som skal ud og sælges igen. Det har bestemt ikke været dødt.” 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.