Ugens handel: 22-årig anskaffer sig sin tredje nye traktor - på et år

Siden han blev 18 år har 22-årige Jacob Skoven fået bygget maskinstation op – og står nu foran sin første fastansatte medhjælper.

Forleden blev den kun 22-årige Jacob Skoven indehaver af sin tredje nyanskaffede traktor alene indenfor et år.

Maskinstationsejeren fra Lønborg ved Tarm var nemlig nede og hente en splinterny New Holland T8.410 hos Skjern Maskinforretning. Selvom Jacobs far er tømrer, så er han vokset op med at hjælpe til på landbrug, og farven skal gerne være blå – og så ligger maskinforretningen kun 15 minutters kørsel på traktor for de to maskinhaller, som han har lejet til maskinstationen, Skoven Agro’s, udstyr.

Hvorfor har du købt den nye traktor?

”Jeg har byttet en ældre en. Jeg manglede en større traktor til gyllevogn og til en tre-akslet snittervogn”, fortæller han.

Fik cvr som 18-årig

Starten som selvstændig gik allerede så småt, da han var 18 år, hvor han oprettede sit cvr-nr. Da han fyldte 19 år tog det for alvor fart med lån af families traktor og presser, og så begyndte han ellers at tage opgaver ind og udskrive regninger i samme takt. Allerede næste år voksede virksomheden betydeligt.

”Året efter købte jeg selv en presser til og en traktor. Og så købte jeg gyllevogn – og jeg har fået en del nye maskiner. Det seneste er en selvkørende Challenger-sprøjte, som jeg ikke har fået ud og køre endnu. Det er en større investering”, fortæller han om sprøjten med fuld gps-styring og med op til 36 meter bom.

Hvorfor tog du ikke bare et arbejde som så mange andre på din alder?

”Jeg ved faktisk ikke hvorfor. Jeg er nok bare selvstændig, og duer ikke til at arbejde for andre. Jeg har altid arbejdet hos planteavl, og tænkte, at det var det, som jeg skulle. Men det er svært finansieringsmæssigt at købe og leje jord. Det har været lettere at komme i gang lige så stille. Det var ikke så store investeringer til at starte med på denne her måde i forhold til at skulle ud og leje jord, købe såsæd og gødning.”

Aktiv på telefonen

Vi på LandbrugsAvisen Maskiner faldt over hans aktuelle traktorhandel på Skjern Maskinforretnings facebook-side. Jacob er selv på det sociale medie, men vil gerne gøre mere ved markedsføringen.

”Jeg er jo startet helt fra nul af uden kunder. Det har været meget med at ringe og fortælle, at jeg er her. Men jeg vil da også gerne være bedre til at bruge Facebook”, siger han.

Virksomhedens vækst understøttes også af, at han samarbejder med en anden maskinstation, hvor de stiller op for hinanden, så Jacob eks. stiller med traktor og vogne, når der skal snittes – ligesom han lejer folk ind på timer fra maskinstationen. Skoven Agro er dog vokset til en størrelse med fire traktorer og mange forskellige maskiner, så fremover skal han også til at have ansatte.

”Når jeg har fire traktorer, så duer det ikke kun at være en mand. Jeg lejer folk ind fra der, og tilbyder alt indenfor maskinstation, men jeg skal altså have en ansat og så fortsat leje nogle folk ind. Min far kører også en del for mig”, fortæller han.  

Har snart skiftet alt grejet

At der er gang i maskinstationen, vidner maskinparkens udvikling også om. Dels tæller den bl.a. snittervogne, møgspreder, Vredo-græsnedfælder, fire-fem pressere og de fire New Holland traktorer. Stort set alt er skiftet.

”Det eneste jeg har tilbage fra starten er en New Holland TM190 fra 2005, ellers er alt skiftet. Du kan ikke blive ved med at køre med gammelt grej. Det skal bare kunne køre hver dag”, siger han. 

Hvordan har du finansieret alle maskinerne?

”Det er leaset. Du skal have pengene til at betale startydelserne, og så har jeg haft opsparing. Jeg startede helt fra bunden af uden kunder eller et kundekartotek at gå i gang med”.

Redigeret 22. februar kl. 12.35: Rubrikken er ændret, eftersom traktor er leaset og ikke købt.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.