Merrild i rollespil med gymnasieelever

Et nyt computer- og rollespil giver elever på landbrugsskoler og gymnasier chancen for at lære om landbrug, miljø og bæredygtighed på en ny måde. Tirsdag blev det lanceret på Rungsted Gymnasium.

Skal landmændene have lov til at bruge meget mere gødning? Skal det helt forbydes at sprøjte markerne? Skal der dyrkes energiafgrøder i stedet for fødevarer, eller skal vi udlægge et meget større areal med natur? Og hvad med dyrene – skal de gå frit omkring på markerne eller blive i stalden hele livet?

Bølgerne gik højt, da elever i 2.e på Rungsted Gymnasium tirsdag kastede sig ud i de store landbrugspolitiske diskussioner. De havde sat sig til forhandlingsbordet som landmænd, miljøaktivister, erhvervsledere og lokalpolitikere for at afprøve det kombinerede computer- og rollespil Fremtidens Landbrug, som netop er lanceret af Det Økologiske Råd.

”Det har været herrefedt at lære noget på den her måde,” siger Anne Sofie Mørk Jessen, der i dagens anledning havde klædt sig ud med damejakke og stram frisure for at virke mere overbevisende som direktør, mens hendes sidemand Lisa Balling Berg nikker med landmands-kasketten trukket godt ned over ørerne. De var begge to godt tilfredse med resultatet af deres forhandlinger, mens miljøaktivisten, Isabella Dewoullf, på den anden side var knap så glad. Hun havde ikke haft held til at få sine mærkesager igennem.

”Elevernes engagement viser, at vi har ramt rigtigt med spillet, og at det er en virkelig god måde at gøre de unge interesserede i at diskutere landbrug og miljø, biodiversitet, klima og andre emner, som ellers kan være svære for unge at sætte sig ind i,” siger Bo Normander, formand for Det Økologiske Råd.

Til lanceringen af spillet var fire aktører fra virkeligheden uden for klasserummet inviteret med: Formanden for Landbrug og Fødevarer Martin Merrild tog landmandskasketten på, formanden for Det Økologiske Råd Bo Normander var miljøaktivist, borgmester Morten Slotved i Hørsholm kommune agerede borgmester, mens chefkonsulent i Dansk Industri Morten Løber var direktør.

”Vi er meget glade for at have været med til at afprøve spillet Fremtidens Landbrug, og jeg tror helt sikkert, jeg vil bruge det igen, siger gymnasielærer Charlotte Skotte Møller, som underviser 2.e i naturgeografi.

”Fagligt passer spillet til nogle af de centrale emner i faget som klima, vand og energi. Men vores elever skal også kunne diskutere, argumentere og forholde sig kritisk til argumenter, og der er spillet et virkelig godt alternativ til den almindelige klasseundervisning.”

Spillet Fremtidens Landbrug er udviklet som en del af et større samarbejdsprojekt mellem Det Økologiske Råd og forskere på Aarhus Universitet og Københavns Universitet.  Det er især egnet til fagene naturgeografi, biologi og samfundsfag i gymnasiet. På landbrugsskolerne kan det først og fremmest bruges i faget bæredygtighed og samfundsfag, men man kan også tage forhandlingskasketterne på og spille spillet hjemme ved køkkenbordet eller i foreninger.

Læs mere om spillet og projektet Fremtidens Landbrug på www.fremtidenslandbrug.dk

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle