Naturstyrelsen opretter ulvetelefon

Ny vagttelefon skal hjælpe dyreholdere med at få hurtig hjælp ved et formodet ulveangreb

Det kan være en voldsom oplevelse at finde døde eller sårede dyr på sin mark. Nu kan en ny vagttelefon bidrage til, at der er en bekymring mindre.

Fra 1. juli er der kun ét nummer, man skal ringe til, hvis man oplever et formodet ulveangreb på husdyr.

Det skriver Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse.

Naturstyrelsens nye vagttelefon sikrer én indgang til styrelsens ulveulvekonsulenter i tidsperioden kl. 8.00 – 16.00 365 dage om året. Opkald uden for tidsrummet 8-16 vil blive omstillet til en telefonsvarer, hvor man bliver rådgivet til håndtering af kadaver mm. Her har dyreholdere også mulighed for at indtale en telefonbesked og blive ringet op af en ulvekonsulent den følgende dag efter kl. 8.00.

"Der har været et ønske om et mere simpelt system fra flere dyrholdere, som vi har lyttet til. Den nye vagttelefon skal være med til at sikre, at dyreholdere lettere kan få fat i Naturstyrelsens ulvekonsulenter og på den måde gøre det mere overskueligt at få den nødvendige hjælp", siger Mads Jensen, kontorchef i Naturstyrelsen.

Ved mistanke om ulveangreb

Skadelidte skal hurtigst muligt efter et formodet ulveangreb henvende sig på den nye vagttelefon til Naturstyrelsens ulvekonsulent, så der kan ske en nærmere undersøgelse af de dræbte eller aflivede dyr.

Det er vigtigt, at dødfundne dyr ikke håndteres eller flyttes, men dyret kan efter aftale med ulvekonsulenten tildækkes, så evt. DNA-spor ikke forurenes af andre dyr.

Læs mere på Miljøstyrelsens hjemmeside

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle