Netto: Økologien renser vores samvittighed

Økologi har været godt for Netto, siger direktør Claus Juel-Jensen.

Netto er sat i verden for at tjene penge. Og i den verden, hvor det handler om business og profit, har økologien været med til at polere virksomhedens image.

»Økologien er med til at rense vores samvittighed en lille smule,« siger Claus Juel-Jensen, direktør for Netto, der fredag eftemiddag fortalte om Nettos tilgang til økologi ved Ø-mærkets 25-års fødselsdag, der blev fejret på Christiansborg.

Ifølge Claus Juel-Jensen omsætter Netto 24 procent af alle økologiske varer i Danmark. Det er lykkedes efter, at de for 10 år siden fik besøg af to stålsatte kvinder fra Økologisk Landsforening, der hjalp dem med at iværksætte strategien: »Alle skal have råd til økologi.«

»Når der kommer to stålsatte, veltalende kvinder fra det mørke Jylland, taber man altid, og vi gik i gang,« siger han.

Claus Juel-Jensen peger på, at det er blevet en succes for Netto, fordi det er business. Dermed er det samtidig blevet professionaliseret og en succes.

Netto prøvede på et tidspunkt at diskutere samme koncept med svenske økologer, men uden succes.

»Svenske økologer ville helst ikke være i en discountkæde, og de brød sig ikke om business,« siger han

Emneord

økologi

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle