Arla savner opkøb til cashcow
Den lukrative dattervirksomhed AFI burde vækste mere. Men det er svært at finde egnede opkøb, erkender topchefen.

Arlas lille guldæg, valle- og ingrediensvirksomheden Arla Foods Ingredients (AFI), lykkedes ikke med at købe sig til vækst i 2015.

Et tilkøb til AFI var blandt Arlas egne »syv essentielle mål« for 2015. Men det er altså ikke lykkedes at finde passende emner til indkøbsvognen i mejerikoncernen.

»Vi holder øje med mulige opkøbsemner, især i USA. Men vi har stdig ikke fundet noget, der passede ind,« fortalte Peder Tuborgh ved fremlæggelsen af mejeriets regnskab onsdag.

AFI har i flere år været blandt Arlas mest lønsomme forretningsområder. Her produceres højtspecialiserede valleingredienser til bagerier og bryggerier, men også til børne- og sportsernæring.

At produktionen er en god forretning ses også i, at Arla i flere år har prioriteret en meget høj andel af sit årlige investeringsbudget til netop AFI. Blandt andet er der investeret markant i et nyt laktoseanlæg til 900 mio. kr., der nu er i fuld produktion.

Netop salget af laktose steg med 124 procent i året, som resultat af nye kontrakter og den nye, større forsyningsmulighed.

Trods det, at man ikke har kunnet købe sig til vækst, steg omsætningen i AFI markant i 2015. Således endte den på 368 mio. Euro, cirka 2,7 mia. kroner, når man vel at mærke ikke tæller aktiviteterne i diverse joint ventures med. Det svarer til en omsætningsvækst på 25,4 procent i forhold til 2014.

AFI behandlede i 2015 6,5 mia kg. valle.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.