Buræg - når markedet taler

Af Signe Frese, kommerciel CRS-chef i Coop og ansvarlighedschef for Irma

Der har været megen debat om buræg, dyrevelfærd og forbrugernes frie valg på det sidste foranlediget af, at Coop har valgt af udfase buræg over en femårs periode.

Peder Gasbjerg efterlyser i sit debatindlæg (LandbrugsAvisen 1. april) sandheden i buræg-debatten. Og sandheden er faktisk både faktuel og uomtvistelig set fra vores stol.

Forbrugere går mere og mere op i dyrevelfærd. Og specielt i forhold til æg er dyrevelfærd endog meget vigtig. I vores forbrugerundersøgelser kan vi se, at mere end 70 pct. mener, at dyrevelfærd er et vigtigt hensyn, når de køber æg. Det vægtes faktisk højere end prisen på æggene, og om æggene er på tilbud. Kun 3 pct. af forbrugerne mener, at der er god dyrevelfærd i burægproduktionen. Og det ses tydeligt afspejlet i salgstallene. For fem år siden udgjorde buræg 60 pct. af salget i dagligvarehandlen. Nu udgør burægsalget under 40 pct. i vores butikker og falder stadig. De første to måneder i år sammenlignet med de samme måneder sidste år, er det faldet yderligere 20 pct. Forbrugerne putter altså i mindre og mindre grad buræg i indkøbsvognen men lægger i stedet flere og flere økoæg ned, som har haft en vækst på omkring 9 pct. og i dag har højere omsætning end buræg. Tallene taler deres tydelige sprog efter vores mening. Forbrugerne ønsker bedre dyrevelfærd, og de stemmer med deres indkøbsvogn.

Coop har en holdning

I Coop har vi og har altid haft en holdning til varerne, vi sætter på hylderne. Og i tilfældet med buræg har vi valgt at fase dem ud, fordi vi kan sætte lidt ekstra fart på den udvikling, der allerede er i gang, for vi vil gerne gøre en forskel på dyrevelfærden. Uanset hvordan man vender og drejer det, så harmonere høns, der holdes i bure, ikke med forbrugernes eller dyreværnsorganisationernes definition af dyrevelfærd i dagens Danmark. Derimod vægtes det højt, at hønsene har haft mulighed for at udfolde deres naturlige adfærd så meget som muligt. Dyreetisk Råd har også peget på, at det vigtigste skridt er at få hønsene ud af burene og arbejde med dyrevelfærd i de øvrige systemer, og de har igennem mange år opfordret branchen og detailhandlen til at sætte skub på denne udvikling.

Mange forbrugere har kvitteret positivt på vores udmelding. Men mange har også undret sig over, at det skal tage fem år for os melde dem ud. »Kan man ikke bare fjerne dem fra hylderne med det samme?« spørges der. Men det er netop af hensyn til producenterne, at vi vælger en lang udfasningsperiode - for at sikre, at de kan følge med og omstille produktionen i takt med, at markedet for æg ændres. Derfor mener vi i Coop, at det netop er en ansvarsfuld helhedsbetragtning, der ligger til grund for både beslutning og udfasningsplan, der er lagt sammen med vores producent, Danæg. I sidste instans skulle det netop komme forbrugerne og hønsene til gavn, og også producenterne som får tid til at omstille sig til et skiftende marked.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle