Ny online markedsplads vil flytte gårdbutikker hjem i stuen

Smagdanmark.com er en ny dansk, online markedsplads, der har en målsætning om milliardsalg. Folkene bag vil gøre det meget lettere for små fødevareproducenter at afsætte deres varer.

Smagdanmark er en ny online salgsplatform som paraplyforeningen for lokale fødevarenetværk, Smagen af Danmark, står bag.

Ifølge direktør Thomas Olesen er ambitionen at portalen skal omsætte for en milliard kroner om få år. Det skriver Fødevarewatch.dk.

"Vi regner med en omsætning på omkring 100 mio. Kr. i løbet af 2017 ind i 2018, og så har vi et klart mål om, at vi skal have en markedsandel på 10 pct. af onlinehandelen af fødevarer, men hvor vi selv bidrager med de 10 procent. Vores mål er at omsætte for omkring en mia. kr. i 2021," siger direktør Thomas Olesen i Smagdanmark.com til Fødevarewatch.dk.

Smagdanmark.com har efter to måneder indgået kontrakter med 45 producenter, heriblandt Knuthenlund Gods - læs mere om deres overvejelser her.

Salgsplatformen forventer ved udgangen af 2017 at have 225 forhandlere.

På grund af den store konkurrence på detailvaremarkedet har de store spiller ofte krav om volumen og pris. Små producenter har svært ved honorere supermarkedernes krav, og mange har behov for hjælp til at komme i gang med at sælge deres produkter andre steder end i gårdbutikken.

Smagdanmark.com er ikke første projekt af sin art og formål, men Smagdanmark adskiller sig fra mange øvrige initiativer på flere måder.

Portalen drives som et non-profit projekt. Kun driften af sitet skal dækkes.

Sælger betaler 3,75 procent af det omsatte beløb.

Desuden ser folkene bag Smagdanmark ikke sig selv som direkte konkurrenter til for eksempel Nemlig.com, men mere som et tillæg til de store spillere.

I løbet af de næste måneder søsætter siden en reklamekampagne i millionstørrelsen, der kommer til at køre på tv, i traditionelle medier og på de sociale medier.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle