Ny trend: Luksus skal være bæredygtig - også pels

Luksus-kunderne kræver bæredygtig luksus.

»Skal kendte luksusvarer som guld, diamanter og pels bevare deres status som luksus, så skal de være bæredygtige.«

Det siger Else Skjold, der er forsker og adjunkt på Designskolen i Kolding og bl.a. forsker i, hvad luksus er, og hvordan begrebet luksus forandrer sig.

»Vi ser et nyt syn på luksus, der er på vej. Det er ikke længere ligegyldigt, hvor guldet og pelsen kommer fra. Guldets og pelsens historie, lige fra minearbejderen og landmanden til det færdige produkt sættes til salg, er ved at komme i fokus hos køberne.«

»Blandt luksus-kunderne breder der sig en bevidsthed om, at rigtig luksus er bæredygtig luksus, og at produkter, der har sat et negativt aftryk, ikke er luksus,« siger Else Skjold.

Helt konkret er de kunder, der køber luksus, begyndt at stille krav om gennemsigtighed og dokumentation af sporbarhed. De vil kende de forhold, produkterne er fremstillet under. Det handler både om arbejdsmiljøet, det øvrige miljø, og om dyrevelfærden har været i orden.

»I den sidste ende handler luksus også om produkternes holdbarhed. Luksus skal være langtidsholdbar, både når det gælder materialer og design. Og lige præcis der kommer pels ind i billedet,« siger Else Skjold.

»Pels holder sig flot i mange år. Fra naturens hånd fås pels i mange farver. Og det kan klippes, skæres og sys sammen igen på uendelig mange måder,« siger Else Skjold.

For at sætte yderligere streg under pelsens bæredygtige potentiale er Kopenhagen Fur, Designskolen i Kolding samt to designere gået i gang med at vise, hvordan pelsens levetid kan forlænges endnu mere, En af idéerne er at vise, hvordan pels kan indgå i klassisk og langtidsholdbart design.

»For eksempel arbejder designeren Mille Marie Jensen med at forene klassisk langtidsholdbart design med funktionelt design og brugen af pels. Og Maj Wiboe-Engelmark arbejder bl.a. med en idé om at oprette servicecentre, der kan tilbyde at skifte et for eller en lynlås eller helt redesigne pelsen og på den måde være med til at forlænge tøjets levetid og øge bæredygtigheden,« fortæller Else Skjold.

At bæredygtighed er et helt centralt ord for fremtidens pelsproduktion, ses nu også dybt inde i Kopenhagens Furs indre linjer.

Således har Kopenhagen Fur indført ordet ’bæredygtig’ i sin vision, som nu er at ’være verdens førende bæredygtige pelshus’. Og som Kopenhagen Furs adm. direktør Jesper Uggerhøj forleden understregede på pelsavlernes generalforsamling med ordene:

»Vi skal holde vores fokus på kvalitet - og lægge bæredygtighed oven i.«

Faktaboks

Nomineret til pris for bæredygtighed

  • Kopenhagen Fur er af modemagasinet Elle nomineret til årets CSR-pris, der gives for bæredygtighed.
  • I indstillingen peges bl.a. på pelshusets samarbejde med designere fra Designskolen Kolding om at give nyt liv til gamle pelsfrakker.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle