Nye tal: Økosalget boomer - prisen går nedad

12 procent.

Så stor var væksten i salget af økologiske fødevarer i danske detailbutikker i 2015, oplyser Danmarks Statistik. Salget var dermed på i alt syv mia. kr.

Stigningen skyldes især frugt og grøntsager, som steg med 28 pct. fra 2014 til 2015. De udgør nu 26 pct. af det samlede salg af økologiske føde- og drikkevarer, mod 23 pct. i 2014.

Mælk, ost og æg er fortsat den største varegruppe med 32 pct. af det samlede salg.

Salget af økoæg steg otte procent.

Økokød

Omsætningen af økologisk kød steg desuden med 12 pct. i kr., mens mængden steg med hele 22 pct., da kilopriserne samtidig faldt.

Økologisk svinekød alene er steget med 21 pct. i værdi og 30 pct. i mængde.

Økologiske drikkevarer

En markant udvikling ses også i salget af økologisk vin, spiritus, øl o.l., som steg med 52 pct.

Dermed overgår de alkoholiske økodrikkevarer akkurat omsætningen af økologisk juice, frugtsaft o.l.

Lavere kilopriser, dyrere forbrug

Målt i mængder (tons) er salget af alle økologiske varer steget med 10 procent, hvilket er lavere end stigningen målt i kroner, som ligger på 12 procent.

Kiloprisen er faldet i de fleste varegrupper, men stigningen i det økologiske forbrug finder primært sted i varegrupper, der har en relativt høj kilopris. Eksempelvis har frugt og grønt en højere kilopris end de fleste mejerivarer.

Andelen af økologiske varer er steget

Salgsværdien af økologiske fødevarer estimeres til 8,4 pct. af det samlede salg af fødevarer i supermarkeder og varehuse i 2015 mod 7,6 pct. året før.

Animalske produkter - solgte mængder

  • Okse- og kalvekød: 17 procent
  • Svinekød: 30 procent
  • Mælk, ost og æg: 0,4 procent

Andet - solgte mængder

  • Mel: 9 procent
  • Mel- og grynprodukter: 102 procent
  • Madolier, fedtstoffer, blandingsprodukter: 10 procent
  • Frugt og grøntsager: 28 procent
  • Økologisk vin, spiritus, øl o.l.: 52 procent

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle