Pattegriseliv er fuldt booket

54 svineproducenter ville være deltagere i Pattegriseliv-kampagnen, der havde plads til 30. Flere af dem, der er sorteret fra, har efterfølgende valgt et rådgivningsforløb.

650 deltog i en række regionale informationsmøder om VSP’s Pattegriseliv-kampagne tidligere på året, men der var kun plads til 30 deltagende besætninger.

54 meldte sig til kampagnen, og det bevirkede, at en stribe interesserede besætninger måtte sorteres fra.

»Jeg er rigtig godt tilfreds med, at vi fik så mange, der havde lyst til at være med. Så det er træls efterfølgende at afvise så mange i projektet,« forklarer Rikke Ingeman Svarrer, projektleder for Pattegriseliv.

Hun forklarer, at de, der er blevet udvalgt, er blev valgt, for at hele landet er dækket ind geografisk. Samtidig er der tale om besætninger, hvor der er stor forskel på den totale dødelighed i farestalden.

»Der er nogle, der har en totaldødelighed under 20 procent, og nogle der ligger med 25 procent,« fortæller hun.

Vælger selv et forløb

Rikke Ingeman Svarrer glæder sig over, at en række af de besætninger, der ikke blev udvalgt til kampagnen, efter opfordring har valgt at deltage i et rådgivningsforløb sideløbende med Pattegriseliv-kampagnen.

»I hvert fald otte af de besætninger, som ikke kom med i kampagnen, har valgt et rådgivningsforløb med en dyrlæge og en farestaldsekspert,« forklarer hun.

Samme model var også den, der var størst tilstrømning til, da de 54 besætninger kunne vælge mellem tre rådgivningsmodeller.

Faktaboks

Pattegrise-liv

  • Kampagnen blev søsat i foråret 2015.
  • Formålet er at få nedbragt den totale dødelighed blandt pattegrise i farestalden.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle