Pels går som varmt brød, men til lavere priser

Dagtemperaturer på minus 15 grader Celsius hjælper salget.

Af Jesper Lauge Christensen, kommerciel direktør, Kopenhagen Fur

Sammen med administrerende direktør Jesper Uggerhøj var jeg i december i Kina i både Beijing og pelsepicentret Harbin for at tage temperaturen på det kinesiske pelsmarked. Vi kunne konstatere flere tendenser for denne pelssæson.

For det første er kineserne begyndt at gå mere op i pelsdesign. For det andet er der koldt, og der er rigtig godt gang i pelssalget. Men, for det tredje, bliver pelsene solgt til lavere priser end sidste år.

Ny pels-trend i Beijing

Først var vi nogle dage i Beijing og besøgte fabrikanter og forhandlere. Vi oplevede, at der var godt gang i fabrikkerne. Der er fin beskæftigelse, og der bliver syet rigtig mange pelse til det kinesiske marked.

Vi oplevede også, at de arbejder væsentligt mere med design, end vi tidligere har set. De er blevet meget bevidste om at forsøge at differentiere sig fra andre pelsfabrikanter.

Derudover er det samtidig detaillisterne, der beder fabrikanterne om at lave forskellige og mere unikke designs. Det betyder nemlig, at de kan få en større indtjeningsmarginal på pelsene, fordi de kan tilbyde forbrugerne noget, der er mere specielt, og som forbrugerne gerne vil lægge flere penge for.

Pelstemperaturen i Harbin

Så var vi i Harbin, som jo afsætningsmæssigt er det helt store marked for pels med en masse pelsbutikker og storcentre. Det er her, man for alvor kan tage temperaturen på markedet.

Pelsforhandlerne kunne fortælle, at de sælger rigtig godt. Det skyldes især, at vejret er blevet rigtig koldt nu. Der er minus 25 grader om natten og minus 15 i dagtimerne. Så der er altså godt gang i både vinteren og pelssalget der.

Men vi kunne samtidig konstatere, at det er nogle lave priser, de kinesiske forhandlere tager for deres pelse. Der er hård konkurrence. Det bunder bl.a. i, at der er kommet rigtig mange nye detailbutikker til, og de kæmper allesammen om forbrugernes gunst. Pelsforhandlerne tjener lige nu omkring 1-2.000 kr. pr. pels, de sælger. Prisniveauet på pelsene ligger på 10-14.000 kr. Så deres indtjeningsmarginal er mindre end sidste år.

Øget aktivitet i Rusland

Generelt er billedet altså, at der bliver solgt mere pels end sidste år. Især henover julen har der været godt gang i salget. De enkelte butiksindehavere tjener dog det samme eller en smule mindre på grund af de lavere priser på pelsene.

Når indtjeningsmarginalen er så lav, betyder det, at er der en naturlig overligger på, hvor meget de kan betale for råvarerne. Omvendt melder både kinesiske og græske fabrikanter om øget aktivitet på det russiske marked, hvilket sammen med det gode salg lover godt for efterspørgslen og dermed skindprisen på årets første skindauktioner.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle