Sådan har I stemt: Hver anden har succes mod digital dermatitis med flere tiltag

Sidste uge stillede vi spørgsmålet: Har du nedbragt antallet af køer med digital dermatitis det seneste år, og hvad er dit vigtigste tiltag? 53 personer læsere svaret.

For nylig viste en undersøgelse, at hver fjerde danske malkeko havde digital dermatitis i 2016. Det er en ganske lille stigning i forhold til de cirka 22 procent, som blev fundet i tidligere undersøgelser i 2002-2003 og 2007-2009.

Det er ærgerligt at den smertefulde sygdom ikke er aftagende i de danske besætninger.

I sidste uge spurgte vi læserne af Kvæg Plus, om de har nedbragt antallet af køer med digital dermatitis det seneste år, og hvad det vigtigste tiltag er.

Resultatet af afstemningen viser, at to ud af tre svarpersoner med en kvægbesætning har nedbragt antallet af køer med sygdommen det seneste år, heraf angiver halvdelen at det har krævet flere tiltag at komme så vidt. I alt fire svarpersoner, angiver, at det er et specifikt tiltag som fokus på smitteoverførsel, renere udstyr eller tørt staldgulv, som har haft en effekt.

En tredjedel af svarpersonerne med en kvægbesætning angiver, at de enten har ca . samme antal køer med sygdommen som for et år siden, eller at problemet er vokset. 

Vi skal naturligvis understrege, at Kvæg Plus-afstemningen er aldeles uvidenskabelig og temmelig sikkert heller ikke repræsentativ.

Resultat af afstemning

Har du nedbragt antallet af køer med digital dermatitis det seneste år, og hvad er dit vigtigste tiltag?

Ja, primært ved fokus på ikke at overføre smitte mellem staldafsnit: 1 (2 procent)

Ja, primært på grund af renere udstyr: 1 (2 procent)

Ja, primært på grund af tørt staldgulv: 2 (4 procent)

Ja, flere tiltag har været afgørende: 12 (23 procent)

Ja, anden årsag: 7 (13 procent)

Nej, jeg har fået flere køer med sygdommen: 8 (15 procent)

Nej, jeg har cirka samme antal køer med sygdommen: 5 (9 procent)

Jeg har ikke en kvægbesætning: 17 (32 procent)

Svarpersoner i alt: 53

 

 

 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.