Sådan har I stemt: Hver anden vil reducere forbruget af antibiotika i 2017

I sidste uge spurgte vi læserne af Svin Plus, om de kan reducere forbruget af antibiotika i 2017 i forhold til sidste år. 43 svineproducenter har afgivet et svar.

I april 2015 indgik et flertal i Folketinget aftale om en MRSA-handlingsplan, der blandt andet indebærer at landets svineproducenter i gennemsnit skal reducere forbruget af antibiotika med 15 procent ved udgangen af 2017 med 2014 som reference.

De seneste tal frem til december 2016 viser, at svineproducenterne  har reduceret forbruget med 8,5 procent – og der mangler altså stadig 6,5 procentpoint i gennemsnit pr. bedrift  for at nå i mål.

I sidste uge spurgte vi læserne af Svin Plus, hvor meget de kan gøre på deres bedrift for at landbruget når i mål.

Afstemningen er slut, og opgørelsen viser, at knap hver anden svarperson med en svinebesætning (18 ud af 43)  regner med at nedsætte forbruget med mindst 5 procent i 2017 i forhold til året før. 22 svarpersoner regner med at bruge nogenlunde samme mængde - og så er der tre, der tilkendegiver, at de kommer til at bruge mere antibiotika.

Vi skal understrege, at Svin Plus-afstemningen er aldeles uvidenskabelig og temmelig sikkert heller ikke repræsentativ.

Resultat af afstemning

Hvor meget kan du reducere dit antibiotikaforbrug i 2017 i forhold til sidste år?

0 procent. Jeg kommer til at bruge nogenlunde samme mængde: 22 svarpersoner (33 procent)
Cirka 5-10 procent. Jeg kan reducere forbruget noget: 11 svarpersoner (17 procent)
Cirka 10-20 procent. Jeg kan reducere forbruget en del: 4 svarpersoner (6 procent)
Over 20 procent. Jeg kan reducere forbruget rigtigt meget: 3 svarpersoner (5 procent)
Jeg kommer til at bruge mere antibiotika: 3 svarpersoner (5 procent)
Jeg har ikke en svinebesætning: 23 svarpersoner (35 procent)

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle