Svenskernes appetit på økologi er eksploderet de seneste år.
Salget af økologiske varer buldrer derud af i den svenske dagligvarehandel, hvor de svenske forbrugere har lagt 23 procent mere økologi i indkøbskurven i første halvår af 2016. Og stadig flere af de økologiske varer på svenske butikshylder kommer fra danske virksomheder.
Eksporten af danske øko-varer til Sverige er således fordoblet på fem år - fra 145 mio. kroner i 2009 til 295 mio. kroner i 2014. Alene i 2014 voksede den økologiske eksport til Sverige med hele 42 procent.
"Det er især økologisk frugt og grønt og mejerivarer, der bliver eksporteret til Sverige. Men i takt med den kraftigt stigende efterspørgsel på økologi i Sverige, breder efterspørgslen fra de svenske dagligvarekæder sig også til andre typer danske øko-varer. Så vi forventer helt klart, at den positive udvikling vil fortsætte," siger Helene Birk, markedschef for eksportfremme i Økologisk Landsforening.
Rekordstort eksportfremstød i Malmø
Hun står onsdag og torsdag den 16. og 17. november i spidsen for et stort dansk eksportfremstød på den økologiske fødevaremesse, Nordic Organic Food Fair, i Malmø. Her vil 25 danske øko-virksomheder være klar til at vise dansk økologi frem for indkøbere fra hele Norden - hvor økologien generelt er på fremmarch.
Hun har i løbet af året afholdt møder med en stribe dagligvarekæder og grossister i Sverige, Norge og Finland, der har meldt deres ankomst på den danske fællesstand til Nordic Organic Food Fair.
Et oplagt eksportmarked lige i baghaven
En af de virksomheder, indkøberne kan møde, er Tvedemose Økologi, der producerer friske, økologiske champignon.
"Vi har allerede en fod indenfor i den svenske foodservice-sektor, og vi håber nu, at messen kan bidrage til, at vi også får hul igennem til den svenske dagligvarehandel. Det er et oplagt eksportmarked for os, fordi den økologiske efterspørgsel vokser markant i Sverige, og fordi det jo ligger lige i vores baghave," siger Kirsten Hansen, medejer af Tvedemose Økologi.
Den danske fællesstand på Nordic Organic Food Fair vil være den største stand på hele messen.
Faktaboks
Stigende øko-salg i Norden
- Sverige = 23 procent vækst (1. halvår 2016)
- Norge = 21,5 procent vækst (1. halvår 2016)
- Finland = 12 procent vækst (2015)
- Danmark = 18 procent vækst (1. halvår 2016)