Stort medie kritiserer PETA for falsk film

PETA kritiseres af amerikansk medie for uetisk markedsføring.

Det store amerikanske medie Mashable går i et særpræget indlæg til angreb på PETA, den store dyrevelfærdsorganisation med de utraditionelle markedsføringstaktikker.

En holdningsartikel, mediet har publiceret, hedder: "PETA's nye formel: Bedrag, manipulation og falske dyreovergreb".

PETA's PR-bureau havde foreslået over for Mashable, at de skulle vise en video med kat, der lærer at lave tricks. Når katten ikke præsterede, fik den en lussing. Katten var computeranimeret, men ser meget livagtig ud, beretter Mashable. Det skulle ikke fremgå, hvem der har lavet den.

PETA's plan var, at Mashable skulle sprede videoen uden at fortælle, at der var tale om en falsk video. Først senere - efter millioner havde set den - ville PETA fortælle, at videoen var falsk, men så opfordre folk til at være modstandere af cirkusopdræt af dyr og lignende.

Mashable kritiserer, at PETA er villige til at sprede falsk information for at skaffe sig opmærksomhed. Det er ikke nødvendigt for PETA for at skaffe opmærksomhed om dyrevelfærdsemnet, mener Mashable, som ellers udtrykker sympati for dyrevelfærdsagendaen. Mashable pointerer, at ikke alle, som har set videoen, vil få at vide, at der var tale om en falsk video.

Mashable skrev om emnet, før videoen blev lanceret. PETA har efterfølgende valgt at publicere videoen, hvor det er tydeligt, at der er tale om en parodivideo på cirkusdyr.

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle