DanBred overgår sig selv og leverer rekordstor avlsfremgang

Øget brug af genomisk selektion og faglig ekspertise er baggrund for en rekordstor avlsfremgang hos DanBred.

DanBred kan nu levere en avlsfremgang, som ikke tidligere er set større.

Avlsorganisationen kan dokumentere en avlsfremgang for de seneste tre år, der viser en fremgang på 16,14 kr. mere i gennemsnit pr. gris om året. Den største avlsfremgang er opnået i 2017.

Den markante fremgang er ifølge DanBred skabt via brug af genomisk selektion af alle avlskandidater kombineret med faglig ekspertise.

»Ved at DNA-teste alle avlskandidater, får vi et bedre billede af, hvilke grise der - genetisk set – er bedst for egenskaberne i avlsmålet. Sikkerheden for at finde de bedste avlskandidater bliver større, og vi får viden om avlsdyrene tidligere i dyrenes liv. Det kommer DanBreds kunder til gode«, siger Anders Vernersen, chef for Seges Svineproduktion, Avl & Genetik.

Avlsfremgangen på 16,14 kr. fordeler sig på daglig tilvækst, der har en værdi på 2,34 kr., foderudnyttelse 6,03 kr., kødprocent 1,55 kr., kuld (grise/kuld) 3,63 kr., styrke 0,25 kr., smågrisetilvækst 0,18 kr., holdbarhed 0,85 kr., slagtesvind 0,17 kr. og far-effekt på kuldstørrelse 1,14 kr.

Resultat kan give genlyd

Hos DanBred glæder Thomas Muurmann Henriksen, adm. direktør i DanBred, sig over avlsfremgangen, som han mener kan løfte salget og dermed sikre højere indtægter for DanBreds kunder i ind- og udland:

»Som kunde hos DanBred har man fået et boost i avlsfremgangen i det produkt, man allerede har. Men dét, at genetikken er blevet bedre for den enkelte producent til den samme pris, har stor betydning. Ikke blot herhjemme, men også ude i verden, hvor et avlsresultat som dette kan give genlyd og være med til at stadfæste vores markedsposition yderligere«, siger Thomas Muurmann Henriksen og fortsætter:

»Det, at vi kan præsentere et resultat som dette og samtidig fortælle, hvorfor der er opnået så stor fremgang, giver os en fordel i forhold til vores konkurrenter«.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle