Danish Crown overrasket over Kolding-landmænds fremfærd

Kolding Herreds Landbrugsforening beskylder Danish Crown for at bruge "omvendte Robin Hood metoder" i forbindelse med markedstillægget DC Marked. Det forstår man ikke i Danish Crown.

Kolding Herreds Landbrugsforening har beskyldt Danish Crown for at gøre brug af ”omvendte Robin Hood metoder”, når markedstillægget DC Marked, der udbetales trinvist efter en trappemodel, giver større tillæg, jo flere slagtesvin man leverer. Men det forstår pressechef hos Danish Crown, Jens Hansen, ikke.

”Vi er overaskede over, at de vælger den her fremfærd. Danish Crown er et andelsselskab, med en helt demokratisk beslutningsproces, så når man står med sådan en holdning, så findes der en vej til at arbejde på at få det ændret, og det er igennem vores kredsmøder blandt andet. Derfor ærgrer vi os over, at de ikke har valgt at gå den vej,” siger Jens Hansen.

Hans Christian Carstensen, formand for Fokusgruppe Svin og bestyrelsesmedlem i Kolding Herreds Landsforening siger, at ”meningen med DC Marked naturligvis er at holde slagtekæden fuld og holde på de store leverandører, så de ikke fristes til at levere svinene andetsteds.

Men dette argument holder ikke længere, for der bliver nu stort set ikke leveret danske slagtesvin til Tyskland”, men den opfattelse deler Jens Hansen ikke helt.

”DC Marked er jo et udtryk for, at DC også tilpasser sig det marked, der er derude. Det gælder ikke alene Tyskland, det gælder også den konkurrence, der er fra de private slagterier, og det er DC Marked også et udtryk for.”

I Kolding Herreds Landbrugsforening undersøger man nu mulighederne for at danne et leverandørselskab for mindre svineproducenter med henblik på at sikre producenterne bedre markedstillæg. Og det er de, ifølge Jens Hansen, i deres gode ret til.

”Det er sådan, at hvis en gruppe af svineproducenter vil gå sammen og lave et produktionsselskab, og det ellers ligger indenfor Danish Crowns vedtægter, så er der intet, der ligger til hinder for det,” understreger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle