Godt at være gris igen: Nu tjenes der penge
Resultatet for svineproduktionen i 2016 var positivt over stort set hele linjen. Højere afsætningspriser og lavere fremstillingspriser har medført, at økonomien er forbedret betydeligt.

Endelig. 2016 bød på tilfredsstillende afkastningsgrader og økonomi til svineproducenterne. Det viser Business Check Svin 2016. Specielt smågriseproducenterne har mærket fremgangen med forbedrede dækningsbidrag på over 3.000 kr. pr. årsso for 30 kg producenterne og på 2.060 kr. pr. årsso for 7 kg producenterne.

At det er gået godt for især de store smågriseproducenter, skyldes særligt, at de har opnået højere priser end de mindre producenter. Formentlig fordi de store producenter eksporterer en større del af deres grise og eksportpriserne er høje lige nu.

Danish Crown om svineprisen: Nu må det gode vejr gerne kommeSvin 8. juni · 13:41

Samtidig har smågriseproducenterne gennemsnitligt opnået en lavere fremstillingspris, som i overvejende grad stammer fra forbedret effektivitet og lidt lavere foderomkostninger, mens øvrige omkostninger er holdt i ro.

Også for slagtesvineproducenter er der sket en markant forbedring i forhold til 2014 og 2015. Men den højere pris på smågrise har haft en vis indflydelse. 2016 bød på højere afregningspriser, der endte med ca. 45 kroner mere pr. slagtesvin i forhold til 2015.

Faktaboks

Business Check Svin er en sammenligning af bedrifters økonomiske resultater bedrift for bedrift via driftsgrensanalyserne. Det er kun hoveddriftsgrenene; 7 kg produktion, 30 kg produktion eller slagtesvineproduktion, der sættes fokus på. Ved Business Check indgår alle indtægter og alle udgifter. Det vil sige, resultatet opgøres inklusiv ejeraflønning og forrentning af den investerede kapital inklusiv egenkapital.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle