Hollandsk svineproducent: Vær aktiv på sociale medier

Det nytter at være til stede på de sociale medier.

»De sociale medier ændrer verden. Derfor skal vi være aktive her også,« lød opfordringen fra hollandske Annechien Ten Have Mellema på Svinekongressen onsdag.

Hun står i spidsen for et familiebrug med 600 søer og slagtesvin. Hun har været formand for de hollandske svineproducenter i syv år og sad i den forbindelse i en række ekspertgrupper under EU og den hollandske regering.

»For omkring syv-otte år siden blev jeg opmærksom på, at der var en kæmpe diskussion om landbrug og svineproduktion på de sociale medier. Ingen i landbruget var opmærksom på denne debat eller tog del i den,« sagde hun.

Oplevelsen blev startskuddet til, at hun selv blev aktiv på blandt andet Twitter og Facebook.

Hendes erfaring med de sociale medier er, at det er en fordel at præsentere sig som det man er, nemlig svineproducent.

»Vær åben og ærlig, og del dine dilemmaer omkring din produktion med dem du diskuterer med,« opfordrede hun.

Af dilemmaer nævnte hun for eksempel kastration, halekupering og opstaldning af søer.

»Det hjælper at gå i dialog med vores kritikere ved at stille dem modspørgsmål,« forklarede hun.

Når en person poster et kritisk indlæg, kunne man spørge, hvorfor vedkommende har denne holdning.

Det var hendes erfaring, at en del kritikere var modtagelige for input fra hendes side, men at man ikke skulle stille sig op som en skråsikker ekspert med en løftet pegefinger.

»Vær i stedet åben om de problemer du selv oplever i din produktion. Det virker troværdigt og giver respekt, og så kan man faktisk godt flytte holdninger,« sagde hun.

Derfor opfordrede Annechien Ten Have Mellema til at langt flere bliver aktive på de sociale medier og tager part i debatten dér.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle