Indkøbte polte i spidsen med ekstra 0,6 levendefødte gris
I de bornholmske svinebesætninger er der øget fokus på holdbarheden hos de unge søer.

Af Kirsten Kyndesen, svinerådgiver, Bornholms Landbrug

For holdbarhed for unge søer er områdesnittet gjort op for de bornholmske besætninger, og i samme forbindelse er der blevet trukket ekstra data ud for at analysere nærmere på besætningerne.

Vi har blandt andet haft øget fokus på holdbarheden hos de unge søer, så det var et af de ekstra nøgletal, der blev trukket ud.

I gennemsnit udsættes 24 procent af 1. og 2. lægssøerne i de bornholmske besætninger, hvilket er en anelse højere end målet på maksimalt 20 procent.

Der er dog stor variation besætningerne imellem og ikke mindst, hvis man deler besætningerne op i dem med indkøbte og egenproducerede polte.

I besætningerne med indkøbte polte udsættes 18 procent inden 3. læg, mens tallet er helt oppe på 30 procent i besætninger med egenproducerede polte.

Spørge-Jørgen i stalden kan sænke dødeligheden Svin 13. marts · 10:37

Den egenproducerede polt er billigere end den indkøbte, men en del af gevinsten går fløjten, hvis de indsatte dyr ikke har den rette kvalitet. Der skal være fokus på at udvælge de rette dyr og kvaliteten af opstaldningen være i orden.

Husk, at overlevelse af de stærkeste polte ikke er en strategi. Pas i stedet godt på dem.

I de bornholmske besætninger er der en forskel i levendefødte grise pr. kuld på 0,6 gris til fordel for besætningerne med indkøbte polte. Besætningerne med indkøbte polte er længere fremme genetisk, men samtidigt sætter de også færre unge dyr ud, så flere søer når frem til 4.-5. læg, hvor kuldstørrelsen topper.

Figur 1. Procent udsatte 1. og 2. lægssøer, bornholmske besætninger 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle