Producenter vil have mere for løsdriftsgrise

Welfare Pigs er navnet på en ny underafdeling af Danske Svineproducenter, som vil arbejde på at brande og sikre højere priser for grise, der er født i stalde med løsdrift.

En stribe svineproducenter er gået sammen i en ny forening med det formål at sikre højere priser og brande deres grise, som har det til fælles, at de er født i farestalde med løsdrift.

Foreningen, der i startfasen er en underafdeling under Danske Svineproducenter, blev stiftet i sidste uge og har fået navnet Welfare Pigs.

Det fortæller svineproducent Jonas Würtz Midtgård, som driver en so-ejendom mellem Skanderborg og Horsens.

»Formålet er, at vi skal forsøge at få en merpris for vores grise. Der er mange pionerer i foreningen, som sprang ud i løsdrift. Det har kostet grise, sved, blod og tårer at få løsdrift i gang, og de omkostninger vil vi nu forsøge at få dækket ind. Det har været forsøgt før, men nu er vi forholdsvis mange besætninger og har en vis volumen til at gå videre,« siger den nyudnævnte formand.

Han oplyser, at foreningen allerede er i dialog med Tican og Danish Crown om mulighederne for at få større anerkendelse for deres produktionsform i form af højere notering.

»Vi vil gerne arbejde for, at vores grise kan blive et selvstændigt mærke. Hidtil har man ikke været gode nok til at brande specialprodukter, og det er vigtigt, at der knyttes et tættere bånd mellem slagterier og producenter. Jeg tror, vi er kommet til et tidspunkt, hvor forbrugerne ændrer købsmønster og er trætte af for meget discount, og vi skal stå stærkere med stor åbenhed og stærk troværdighed,« siger Jonas Würtz Midtgård.

Det er ikke uden grund, at foreningens navn også er genkendeligt for udenlandske markeder.

»Vi vil og skal til udlandet med vores kød, fordi en stor del i forvejen eksporteres. Derfor ser vi den nye Danish Crown-strategi som vigtig, fordi slagteriet satser på lande som UK og Sverige. Det er lande, vi ser store muligheder i,« siger han.

Nicolaj Nørgaard, direktør hos Danske Svineproducenter, har været med i dannelsen af foreningen. Han mener også tiden er moden for en forening som Welfare Pigs.

»Der er omkostninger for producenter med løsdrift, og de skal resultere i en merværdi. Derfor skal der fokus på branding og afsætning og så er det vigtigt, at man ikke konkurrerer med de øvrige specialgrise, men også sigter mod udlandet,« siger han.

Faktaboks

Welfare Pigs

  • Ny forening under Danske Svineproducenter
  • Foreløbig 22 svineproducenter er med
  • Arbejder for højere priser for grise født i farestalde med løsdrift

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle