Syv DC-andelshavere leverer til nyt salgsselskab

Et nyt koncept har fundet vej til den danske svinesektor. Der er både et opdrætssystem og en alternativ salgskanal som en del af konceptet. Det foregår med Danish Crown som medspiller.

Et nyt, anderledes koncept har nu fundet vej til danske svineproduktion. Svineproducent – eller griseopdrætter, som de helst vil kaldes, Claus Wildenschild, Skovbøl ved Aabenraa, har sammen med en iværksætter fundet sammen om et nyt opdræts- og salgssystem, kaldet Wiking Meat.

Indtil videre er seks øvrige opdrættere gået med i konceptet, hvoraf der er to soholdere. De syv landmænd har tilsammen en årlig produktion på 53.000 grise. Alle er andelshavere ved Danish Crown, der også fortsat slagter grisene på slagteriet i Blans. Herefter køber Wiking Meat slagtekroppene ud og får dem opskåret af samarbejdspartnere.

Claus Wildenschild har arbejdet mange år med tanker om en bæredygtig svineopdræt.

"Som producent får jeg lavet et bedre produkt til en bedre pris. Det er det, forbrugerne efterspørger. De vil gerne vide, hvad dyrene er fodret med. Det kan vi dokumentere," siger Claus Wildenschild, medstifter af selskabet.

Ingo Walterscheid, direktør for Wiking Meat, oplyser, at de er i de sidste forhandlinger med en stor, dansk supermarkedskæde, ligesom de er i kontakt med Food Service-branchen om leverancer til eksempelvis kantiner.

”Vi er klar til afsætning nu. Vores prissætning kommer til at bevæge sig et sted mellem økologi, og det man kender på markedet fra Friland,” forklarer Ingo Walterscheid.

Grundprincipperne for opdrætssystemet har Claus Wildenschild udviklet på basis af en ændring af foderet gennem de seneste 12 år.

Grisene må ikke få importeret GMO-soja eller zink, ligesom afgrøderne ikke må sprøjtes med roundup. Som erstatning for soja bruges eksempelvis danskdyrkede hestebønner.

Grisene må ikke være behandlet med antibiotika. Grise, der bliver syge, flyttes over i en anden stald, hvor de behandles, får klippet deres grønne øremærke og bliver senere slagtet som ganske almindelige konventionelle grise. Indtil videre bliver syv til otte procent af grisene behandlet med antibiotika.

I forhold til den almindelige produktion er pladsen pr. svin øget med 20 procent.

”Målet er at undgå floksymptomer. Dem har vi næsten ingenting af. Der er ingen massevaccinationer,” siger Ingo Walterscheid.

Wiking Meat bevarer kødprøver fra hver gris i fem år, så grisekødet kan spores tilbage til den enkelte gris.

Idéen er – udover at sikre god dyrevelfærd og miljøvenlig produktion – at sikre landmændene en bedre afregning.

”Det skal ikke være nogen hemmelighed, at landmændene synes, at de ikke får nok ud af det,” siger Ingo Walterscheid med henvisning til de dårlige afregningspriser.

”Så vi er selv gået i gang med at se på, hvordan vi i værdikæden kan skabe et samarbejde, så det ikke er med DC som modspiller, men som medspiller,” siger  Ingo Walterscheid.

Konceptet fungerer på den måde, at svineproducenten får de maksimale afregning for konventionelle grise, med UK-tillæg, eksempelvis, men at de derudover får 75 procent af den øgede værdiindtjening, som Wiking Meat henter hjem på kødet. De resterende 25 procent bliver i selskabet Wiking Meat, der både har konceptvirksomheden Wiking Meat Systems og handelsselskabet Wiking Meat Trade som selskaber. Ejerne af selskabet er blandt andet Claus Wildenschild, familie og andre.

Målet er at få 40 leverandører med 300.000 slagtegrise ved udgangen af 2017. Man har også tanker om at nå til udlandet, dog ikke med eksport af kødet, men med eksport af systemet.

Claus Wildenschild og Ingo Walterscheid fandt i øvrigt sammen, efter Ingo Walterscheid – der har arbejdet med blandt andet bæredygtige emballager - deltog i en paneldebat ved et arrangement ved Gram Slot.

”Da jeg gik tilbage til stand, så kom en landmand forbi min stand. Det var Claus, og så fik vi en lille snak, og han inviterede mig så ned på sin gård,” siger Ingo Walterscheid.

”Nogle gange er det sjovt, hvordan sådan noget kommer i stand.”

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle