Svinefolk klar med modtræk: Vil åbne 100 stalde

Danske Svineproducenters indsamlingskampagne Nu er det nok runder en mio. kr. Det første initiativ bliver åbne stalde, der skal signalere åbenhed.

Bestyrelsen i Danske Svineproducenter valgte onsdag at give et markant tilskud til foreningens indsamling, der skal fungere som et modtræk til burgrise-kampagnen fra Dyrenes Beskyttelse, der har været i vælten den seneste måneds tid.

Med bidraget på godt 200.000 kr. fra bestyrelsen har indsamlingskampagnen rundet en mio. kr., og Danske Svineproducenter er i fuld gang med at finde indsatsområder, hvor pengene kan komme i spil.

»Vi har allerede været i dialog med to kommunikationsbureauer, der kan hjælpe os med at finde de værktøjer og metoder, der skal benyttes for at nå ud til de rigtige modtagere. I første omgang forestår noget analyse-arbejde, og så vil vi se et miks af aktiviteter om nogle måneder«, siger Nicolaj Nørgaard, der fortsat vil holde indsamlingen åben og har sat et nyt indsamlingsmål på yderligere 250.000 kr.

»Vi tror stadig, at der er mange, der ikke har hørt om vores indsamling, men når de gør, vil de gerne give et bidrag. Vi er også realistiske, så indsamlingen kommer ikke til at gå så hurtigt, som den har gjort, men basis-finanseringen er på plads, så vi kan komme videre«, siger han.

Nicolaj Nørgaard kan endnu ikke afsløre konkrete tiltag, som de indsamlede midler skal gå til, men han mener, at svinesektoren skal blive bedre til at fortælle de gode historier.

»Der er måske 100-150 svineproducenter, som står i kø for at producere OUA-grise. Hvorfor fortæller vi ikke den historie?« spørger han.

Koncept med åbne stalde skal åbnes igen

Parallelt med de første kampagneovervejelser åbner foreningen igen for åbne stalde-konceptet, som Danske Svineproducenter også deltog i tilbage i 2010.

Målet er ifølge Nicolaj Nørgaard at signalere åbenhed over for befolkningen.

»Med åbne stalde viser vi åbenhed, og vi vil gerne fremvise, hvordan vi producerer vores grise. Åbne stalde er samtidig fundamentet for en styrket dialog om udviklingen i vores stalde«, siger han og oplyser, at de første 100 skilte til åbne stalde allerede er bestilt hjem og kan rekvireres hos Danske Svineproducenter.

For ham er slutmålet med foreningens kommende tiltag, at forbrugerne bliver bedre oplyst og får et mere nuanceret billede af dansk svineproduktion end det, Dyrenes Beskyttelse har forsøgt at tegne.

»Dyrenes Beskyttelses kampagne var helt i hegnet. Vi håber, at opfattelsen af dansk svinekød bliver bedre, så vi om at et år kan foretage en undersøgelse af danskernes holdning og har opnået væsentlige forbedringer«, siger han.

Faktaboks

Nu er det nok 

  • Indsamlingskampagnen rundede en mio. kr. onsdag i denne uge.
  • Der åbnes for indsamling af yderligere 250.000 kr.
  • Kampagnen er et modtræk til Dyrenes Beskyttelses burgrise-kampagne.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle