Tænk på dæk, bremser og volumen, når der vælges ny frakørselsvogn

Flere vogne leveres med for billige dæk, og de lever heller ikke altid op til den opgivne kapacitet, vurderer konsulenter.

Valget af ny kornvogn eller frakørselsvogn, om man vil, er ikke altid helt ligetil. Der er meget at overveje før køb. Meget af det handler om dæk, bremser og kapacitet, hvor der ifølge to konsulenter er visse fælder.

»Hvis vi starter fra bunden med undervognen, bør nye vognes bremser muliggøre registrering til 40 km/t. Det kræver bedre bremser end ved 30 km/t. Ved køb af ny vogn er 40 km/t registrering en mulighed, så man bør overveje at tage det med. Desuden er det en god idé, at bremserne er udstyret med ALB-ventil, så bremsekraften doseres i forhold til lastens vægt«, siger konsulent hos DM&E, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Henning Sjørslev Lyngvig.

For dårlige dæk

Dækkene bør være brede radialdæk – helst IF eller VF dæk, så det er muligt at anvende et lavt lufttryk i marken. Vær opmærksom på, at nogle vogne stadig leveres med diagonaldæk.

»Jeg har svært ved at se begrundelsen for dette valg. Hvis vognen har mere end to aksler, bør man overveje en eller to styrende aksler for at skåne dækkene. En affjedret undervogn/trækstang øger kørselskomforten, så det er også værd at overveje«, siger Henning Sjørslev Lyngvig, mens chefrådgiver Flemming Hedegaard, Byggeri & Teknik, supplerer:

»Der er mange eksempler på, at nye vogne ofte sælges med for dårlige dæk for at holde prisen nede. Og det koster dyrt at opgradere dem, men det bør man gøre«, siger Flemming Hedegaard, der som tommelfingerregel tilføjer, at en vogn ofte passer bedst til frakørsel, hvis den kan rumme halvanden gange det, der er i mejetærskerens tank.

Regn volumen efter

Netop omkring kassens volumen har nogle købere erfaret, at det ikke helt matchede den last, som vognen er bygget til.

»Og det bør man regne efter. Korn/raps har en massefylde på 650-800 kg pr. kubikmeter og frisk græs/majs 300-400 kg pr. kubikmeter, så det er let at regne efter«, siger Henning Sjørslev Lyngvig.

Hvis emnet er frakørselsvogne til grovfoder, foregår tømningen typisk ved afskub eller med bundkæde. Her er tømmetiden essentiel, og konsulenterne foreslår, at man sammenligner de vogne, der overvejes. Det samme gælder tømmetiden for sneglevogne. Hvis kørsel med jord og grus udgør en stor del af behovet, bør man kigge efter egentlige entreprenørvogne.

Faktaboks

Værd at overveje

  • Kan vognen registreres til 40 km/t?
  • Har den ALB-ventil?
  • Har den radial- eller diagonaldæk, og fås der IF/VF dæk?
  • Tømmetid, styrende aksler mv.
  • Endelig bør den samlede kvalitet vurderes.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle