Du kan miste kørekortet uden stropper

Husk at sikre dine baller, når du kører, opfordrer teknisk rådgiver.

Hans Thostrup kommer selv fra en maskinstation, så han kender det udmærket. Det tager 10-15 minutter ekstra, når stropperne skal på.

Men der er ingen undskyldning – lasten skal sikres, inden man kører. Sådan siger Hans Thostrup, der er i dag er teknisk rådgiver hos LMO.

”Jeg kan godt se, at det kan koste 10 til 15 minutter, men hold da op, der kan ske nogle slemme ulykker,” siger Hans Thostrup.

Som traktorfører risikerer man også at miste kørekortet.

Du får en bøde på 2.500 kr. samt betinget frakørsel af kørekort. Det betyder, at du skal til ny køreprøve. Hvis politiet fanger dig for en anden forseelse i tre år derefter, så snupper de kørekortet.

Den tekniske rådgiver understreger dog, at der ikke er et specifikt lovkrav om stropper. Kravet er, at man ikke må køre med løst last. En vogn, der på anden vis fastsurrer ballerne, kan altså godt være lovlig.

Kravet om fastsurring af baller gælder også ensilageballer. Selvom de er tunge, kan de godt falde af alligevel, eksempelvis i et sving, eftersom gnidningskraften kan spille en rolle. Politiet har derfor afgjort, at ensilageballer også skal fastsurres.

Endeligt er der et sidste argument for, at ballerne skal fastsurres: Det skaber et dårligt image for landbruget, hvis landmænd opfattes som skødesløse omkring sikkerheden.

”I traktorgruppen på Facebook er der en, der har standset en traktor, hvor der er faldet baller af og vedkommende blev sur. Det er meget dårlig imagepleje, så vi har en dårlig sag her,” siger Hans Thostrup.

Derudover kan du risikere, at forsikringen ikke dækker de skader, der kan ske.

”En konsekvens for den, der taber baller, kan være regres fra forsikringsselskabet, da der er ulovlig kørsel blandet ind i det, hvilket jeg har oplevet, og det kan blive dyrt,” beretter Hans Thostrup.

I år er der en stor debat om netop stropper, blandt andet på Facebook.

”Jeg tror ikke, der er flere, der kører uden stropper eller anden sikring, nok tværtimod, da der er kommet fokus. Men fokus gør også, at vi bemærker det,” siger Hans Thostrup.

Han bemærker, at også han og LMO i Viborg har forsøgt at sætte fokus på problemet.

”Jeg er ikke ked af, hvis jeg har pustet til noget. Jeg kan blive så harm, når jeg ser nogle køre med usikker last og traktorer med dårlig belysning. Det er ikke sket endnu, men i rette øjeblik så vil jeg standse vedkommmende,” siger Hans Thostrup.

”Jeg får det helt dårligt over de folk, som ikke respekterer og viser hensyn og dem, der ikke færdes i trafikken på en måde, hvor vi kan være der alle sammen,” afslutter han.

Link: Se video på Facebook, hvor man kan se, hvordan halmballerne kan vælte.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.