»Hvordan vil I som maskinstation bære jer ad med at sælge jeres ydelser til en landmand med 3.500 hektar, og som har al mandskab og alle maskinerne selv?«
Spørgsmålet hang stille et øjeblik i luften, og afdelingschef Jens Elbæk fra Seges havde fra begyndelsen tilhørernes udelte opmærksomhed, da han i dag talte om landbrugets udvikling og fremtiden for de danske maskinstationer på Pejsegården i Brædstrup. Anledningen var Danske Maskinstationer & Entreprenørers årsmøde, som også i år byder på to Vidensdage med fuldt program og masser af relevante, faglige indlæg, ikke mindst med adresse til landmænd og maskinstationer.
Jens Elbæk kom indledningsvist ind på den strukturudvikling, som han fandt uafvendelig, nemlig at der bliver færre og færre landbrugsbedrifter - og dem der bliver tilbage i fremtiden vil være rigtig store - så store, at de kan klare ærterne selv uden maskinstationernes medvirken.
»Bedrifterne bliver så store, at vi er helt ude over alt der der romantiske med, at vi er på en hellig mission for at lave fødevarer til menneskeheden. Det bliver ren forretning og virksomhedslandbrug,« lød det provokerende fra Jens Elbæk, der finder det meget væsentligt, at maskinstationerne tænker over deres fremtidige rolle - men han pegede også på visse muligheder.
»Selvfølgelig kan I have deltidslandbrugene som kunder, det er oplagt, ligesom det er oplagt at tænke på specialopgaver som gylleforsuring eller klipning af læbælter,« sagde Jens Elbæk, der også mente, at der kunne være nye opgaver eller rettere nye afgrøder på vej, som kunne involvere maskinstationer, såsom pasning af hestebønner, bioraffinering af græs, energiafgrøder, medicinsk cannabis og grøntsager.
»Men. Digitalisering og udnyttelse af big data bliver det nye sort. Det kan dog nok være vanskeligt for maskinstationerne at komme ind på robotmarkedet, men måske kan maskinstationerne også finde en rolle i at opsamle og udnytte eksempevis de mange data som udbyttedata, for det er noget af den systematik, som landmanden ikke altid når at tage sig af,« sagde Jens Elbæk.
»Den værste situation, I nok som maskinstationer kan forestille jer, er sikkert at blive »buffer« for kunderne - altså at I bliver dem, som man måske eller måske ikke ringer til, når der er noget, man ikke kan overkomme. Og sæt hvis ingen ringer? Sats på specialopgaver og nogle gode, faste kontrakter,« sagde Jens Elbæk.
Kommentarer