Maskinkæmpe vokser på høstmaskiner trods presset marked

Regnskabet for LMB Danmark viser fremgang i et af selskabets sidste regnskabsår.

Snart er det slut for traktorimportøren LMB Danmark. Men indtil da fortsætter selskabet med at levere flotte resultater hjem til de svenske ejere i Lantmännen.

På trods af et hårdt plaget maskinsalg i Danmark, lykkedes det Claas-forhandleren at øge omsætningen fra 376,8 mio. kroner i 2014 til 411,8 i 2015.

»Vi er utrolig stolte over, at vi har øget vores omsætning med 50 mio. kr. i et faldende marked. Det er fantastisk flot, og det glæder mig. Det er forhandlerne, der har haft et utrolig engagement. Vi er vokset organisk med dygtighed og engagement,« erklærer Michael Huusfeldt, adm. direktør i LMB Danmark.

Årsagen til stigningen ligger udelukkende på salget af høstmaskiner, herunder mejetærskere og finsnittere, hvor omsætningen steg fra 214 til 264 mio. kr, mens traktorsalget faldt lidt.

Her spiller det uden tvivl ind, at indkøbsforeningen B2B Amba. købte mejetærskere i 2015, og at de valgte Claas som leverandører. 28 mejetærskere blev solgt via den aftale.

Uvis fremtid for LMB

For det igangværende år tror Michael Huusfeldt på, at man kan holde salget stabilt.

»Vi mærker en efterspørgsel på niveau med sidste år. Det er dejligt, især i et faldende marked,« siger han med henvisning til, at traktorsalget ligger 20 procent lavere end sidste år.

LMB Danmark har mistet kontrakten med tyske Claas, der senest i 2018 skifter til Danish Agro i både Norge, Sverige og Danmark.

»Vi har september 2018 som slutdato, men alle parter er interesserede i, at det bliver før. Men hvornår det bliver, er for tidligt at sige. Der er mange ting i det her, mange mennesker, lovgivning og andre ting. Og det afgørende er, at vi ikke mister tempo i skiftet,« siger Michael Huusfeldt.

LMB Danmark

Tal i mio. kr. (2014i parentes)

Omsætning 412 (377)

Resultat 11 (6)

Egenkapital 125 (114)

Antal ansatte 15 (16)

Ejer: Lantmännen i Sverige.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.