Ny Kubota-importør: Vi vil sælge mere til landbruget

Kubota har en vækststrategi inden for landbrugssektoren - og Nellemann Gruppen regner derfor med at blive mere synlige som ny importør.

Japanske Kubota er i Danmark mest kendt for traktorer til mindre landbrug og til have/park-området med deres mindre og mellemklasse traktorer.

Men Kubota vil gradvist blive slået mere og mere fast som en landbrugstraktor, siger Mogens Lyngsø, adm. direktør for Nellemann Gruppens importselskaber, som netop har købt Kubota-importøren Svenningsens Maskinforretning.

»Svenningsen i dag er nok mest kendt for vej og park, og det er Kubota også i Danmark mest kendt for. Men Kubota har globalt set en stor strategi for at træde ind på agromarkedet,« forklarer Mogens Lyngsø.

Han nævner eksempelvis, at Kubota for fem år siden købte redskabsproducenten Kverneland, som også har fabrik i Kerteminde, og derudover investerer store summer i produktudvikling.

»Vi vil ind på markedet for landbrug. Og nu sætter vi endnu stærkere ind - både i form af nye, større traktorer og redskaber fra Kubota,« sagde Kubota-topchef Masatoshi Kimata allerede for tre år siden.

Nellemann Gruppen deler ambitionen. Sidste år solgte Svenningsen deres første M7-traktor med 170 hestekræfter i Danmark.

»Vi har en meget stor vækststrategi, og der føler vi os fortrøstningsfulde i, at de har noget at have det i,« siger Mogens Lyngsø om japanernes ambitioner.

Den nye, skandinaviske Kubota-importør er dog også realistisk.

»Der er ret stor forskel på landbrugsmarkedet i Danmark og Norge. Den gennemsnitlige traktor i Norge er en anelse mindre end gennemsnittet i Danmark. Kubotas nuværende palette matcher bedre det norske end det danske marked, men vi føler os rimelig fortrøstningsfulde på, at vi også kommer stærkere ind på det danske marked,« siger han.

»Man kommer helt klart til at mærke Kubota mere på landbrugssiden, ligeså vel som på de andre ben, Kubota har,« siger Mogens Lyngsø, der understreger, at også entreprenør-delen og have/park er vigtigt.

»Det er klart, at med de samlede muskler, som er en anelse større, end dem Svenningsen har alene, så burde vi være i stand til at presse hårdere på i markedet, hvilket vi håber at kunderne kommer til at mærke,« siger Mogens Lyngsø.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.