Spændende koncept: Samson får NIR-sensor på gyllevogne

I samarbejde med John Deere kan Samson fra næste år tildele mængden præcist ud fra indholdet af næringstoffer i gyllen via en NIR-sensor. Systemet kan tilmed styre traktorens hastighed.

På Agritechnica vil Samson vise en PG II 31 gyllevogn i en hel unik konfiguration. Vognen vil nemlig have en NIR-sensor monteret i afgangsrøret på selve vognen - en NIR-sensor, der 30 gange pr. sekund sender data ud om gyllens indhold af næringsstoffer.

Ideen er, at systemet ikke blot kan logge data og lave markkort fordelt på tildelingen af N, P og K. Men at hele systemet automatisk kan regulere mængden - og sågar traktorens kørehastighed ud fra indeholdet af næringsstoffer i gyllen.

»Der findes systemer, hvor man i gylletanken kan måle indholdet af næringsstoffer. Men forsøg har vist, at blot 10 minutters kørsel på landevej ændrer i gyllens homogene sammensætning. Det bundfælder simpelthen under transport. Med en NIR-sensor, der måler gyllen i det øjeblik, den passerer gennem afgangsrøret, så får vi det mest præcise billede af indholdet i gyllen - og kan dermed regulere tildelingen ud fra det,« forklarer Søren Mejlstrup Jensen, Samson Agro.

John Deere står bag

Hele systemet er udviklet i samarbejde med John Deere. Det er John Deeres NIR-sensor og John Deere, der foretager de mange målinger og kalibreringer af systemet, for at gøre det præcist. Samson står for at lave den tekniske tilpasning på vognen og for at lave et brugbart interface mellem SlurryMaster-computerne og John Deeres terminal.

»I stedet for at indtaste den ønskede mængde pr. hektar i gyllevognens computer, angives dette i traktorens terminal. Traktorens computer styrer herefter gyllemængden ved at sende besked til gyllevognen om en påkrævet mængde. Gyllevognen vil herefter svare tilbage med den realiserede mængde til traktoren«.

»Som udgangspunkt reguleres mængden via trevejs-ventilen, men hvis vognen ikke længere kan give nok, så kan traktoren automatisk sænke hastigheden - eksempelvis når vognen er ved at være tom,« fremhæver Søren Mejlstrup Jensen.

Det kræver dog, at traktoren foran gyllevognen er en John Deere. Og kører man ikke med de gul-grønne traktorer kræver NIR-systemet en John Deere antenne og terminal, som monteres i traktoren, for at kunne bruges.

Loft for kvælstof

Som bruger kan man taste forskellige grænser ind under udkørslen - eksempelvis et N-loft, der er den maksimalt tilladelige værdi. Og dokumentationsdelen forventer Søren Mejlstrup sig en del af.

»I Holland kan man i et begrænset omfang fået lov til at tildele mere kvælstof, hvis man kan bevise, at det øger udbytterne. Med dette system vil man med en NIR-sensor i sin snitter kunne måle og dokumentere udbytter, plotte det i et markkort, som man så kan holde overens med det markkort, NIR-sensoren laver giver ud fra gyllekørslen. På den måde vil kan kunne dokumentere udbytter ud fra N-tildelingen,« påpeger Sørens Mejlstrup Jensen.

Den første NIR-sensor har kørt test på Skov Ulbjerg Maskinstation fra sommeren 2015. I første omgang for at teste mekanikken i systemet. Men det er planen, at systemet kommer til salg til den kommende sæson.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.