Stor maskinforretning vender underskud til plus

Hjallerup Maskinforretning har de sidste to år haft underskud. I seneste regnskab er billedet vendt.

Det gjorde ondt, da Hjallerup Maskinforretning for to år siden, i 2014, lavede et blodrødt underskud på godt 12 mio. kr. I år har den store maskinhandel nået en vigtig milepæl: Der skabes igen overskud.

Det voldsomme underskud skyldtes dårlig ledelse, var forklaringen for to år siden. Der manglede overblik over salgsarbejdet, og man tjente ikke nok pr. solgt maskine. Maskinforretningen – der i dag sælger Fendt, Valtra og Massey Ferguson, skiftede derfor ud i toppen.

Ny direktør blev Morten Bordvik, som få måneder forinden var blevet ansat som konsulent i virksomheden. Hans opgave blev at rydde op i virksomheden.

»Vi har jo desværre blevet nødt til at sige farvel til nogle mennesker. Vi har reduceret arbejdsstyrken og tilpasset til den økonomiske virkelighed, vi har,« forklarer Morten Bordvik.

Fra cirka 145 ansatte i de dengang fem afdelinger er virksomheden nu kommet ned på en medarbejderstab på 100.

Nedlagde afdeling

Samtidig er afdelingen i Brønderslev blevet nedlagt.

»Vi kunne ikke få økonomien til at hænge sammen i afdelingen,« forklarer den adm. direktør.

Samtidig har Agco en ny strategi, hvor hver salgsafdeling skal have fuld fokus på 1 eller 2 maskinmærke. Der passede Brønderslev ikke ind i puslespillet.

Massey Ferguson er flyttet til Hjørring og Støvring. I Hjallerup sælges Fendt og Valtra. I Aars sælges Fendt.

Større enheder

Tendensen med færre og større enheder er Morten Bordvik enig i er den rigtige vej.

»Jeg tror også, at der er behov for de større enheder. Det er også derfor, vi har de fire afdelinger, vi har nu,« siger han.

Men de må ikke komme for langt væk fra kunderne.

»Det er sådan, at vores kunder stadig skal ligge tæt på. Det er vores strategi, at der maksimalt må være 45 minutters kørsel, måske op til en time, fra kunden til vores afdeling, så de kan komme ind til vores salgskontor,« siger han.

Han understreger, at alle afdelinger servicerer alle mærker. Samtidig har de 35 værkstedsvogne, der er klar til at rykke ud til kunderne.

»Alle mekanikere er opdelt i dedikerede serviceteams, der er tæt på kunderne i hele vores distrikt,« siger direktøren.

Brugtmarked samlet

Brugtmarkedet er samlet i Hjallerup.

»Det er kun det nyeste brugte, vi har i de andre afdelinger. Det er simpelthen for, at når kunderne nu kommer ind i vores afdeling med brugte maskiner, så er der noget at se på,« siger Morten Bordvik.

Forretningen er nu begyndt at have en solid drift. Forrige år var underskuddet reduceret til knap to mio. kr., og i 2016 er det lykkes at få et overskud på 668.000 kr. Det var endda i et år med generel afmatning i markedet.

Distribution under prispres

Indtjeningsmarginalen - som var et problem i 2014-regnskabet - er blevet bedre, men den er under pres i hele branchen, siger Morten Bordvik. Det skyldes, at al distribution af varer - at flytte varer fra A til B - er under stort prispres.

Resultatet for året er tilfredsstillende, skriver ledelsen i årsberetningen.

»Dog lever resultatet ikke op til vores egne forventninger. Noget der skyldtes manglende salg i de 2 første måneder samt delvist også de sidste måneder af regnskabsåret,« skriver ledelsen videre.

Overvejer at ændre regnskabsår

Faktisk kunne regnskabet have set endnu bedre ud. Det skyldes, at lageret var højt i december, hvor Agco leverede mange maskiner. Men de afregnes først i januar hos kunden. Problemet er klassisk år for år, og Hjallerup Maskinforretning overvejer nu at have skævt regnskabsår, så man i kommende regnskaber ikke har et skævt billede af forretningens lager. Det giver et mere retvisende billede af virksomhedens soliditet.

»Et skævt regnskabsår giver en bedre soliditet, som banker og finanseringsselskaber ser meget på,« påpeger Morten Bordvik.

I 2016 blev direktionen suppleret med maskinveteranen Kurt Harbo, som skiftede fra en anden stor nordjysk maskinhandel. Kurt Harbo har titel af salgsdirektør.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.