To-trins boost giver nye Valtra’er flere kræfter på vejen

To nye modeller i T-serien og en forstærket N174 giver flere kræfter i Valtras to traktor-serier. Dog mest på landevejen i form af en ny to-trins boost-funktion.

Valtra har lanceret dets nye SmartTouch-koncept på N- og T-serien i varianterne Versu og Direct. SmartTouch, som du kan læse om på landbrugsavisen.dk og i denne uges LandbrugsAvisen, hvor vi har haft lejlighed til at prøve SmartTouch, byder på en række kraftige opdateringer for brugeren - ikke mindst i form af touch-teknologi og en meget let menu-struktur med kun to niveauer i den ni tommer store terminal.

Men sammen med Valtras præsentation af SmartTouch kommer der og flere og stærkere modeller i kataloget.

I N-serien sker der ingen ændringer i model-betegnelsen. N174 fortsætter med sine 165 maksimale hestekræfter, men med en ny to-trins boost-funktion, lander den største N’er præcis på 175 heste i første trin og 201 hestekræfter i det andet boost-trin. Tidligere var den maksimale effekt 185 hestekræfter inklusiv boost.

Mere trinløs

I den sekscylindrede T-serie kommer der to nye modeller, T234D og T254. Lige som N174 har de også en boost-funktion i to trin.

Traktor blev væltet af tog 21. august · 07:59

Indtil nu har det kun været muligt at få topmodellen T234 i Versu-udgaven. T234 fortsætter som Versu, men den får selskab af T234D, hvor D’et står for Direct.

Forskellen på de to, ud over transmissionen, er, at T234 Versu opnår 250 hestekræfter i et normalt boost, mens Direct-versionen (234D) først når de 250 maksimale heste i det andet af to boost-trin.

Den nye topmodel, T254 fås kun i Versu-udgaven, og har i sine to boost-trin henholdsvis 250 og 271 hestekræfter.

Det er dog godt at være klar over egenskaberne for Valtras to-trins boost, så du ved, hvornår de forskellige effekter er til rådighed. Første boost-trin er til rådighed som vi kender det ved pto-arbejde, kørsel over en given hastighed eller ved brugen af hydrauliske funktioner. Nummer to trin, og dermed de sidste hestkræfter, er kun til rådighed ved høj hastighed under transport.

Tip os

Kommentarer

Nyhedsbrev

Forsiden lige nu