Temadag sætter fokus på krydsning

Er du interesseret i en bedre bundlinje, så sæt helt bogstaveligt talt kryds i kalenderen 7. marts, hvor Vestjysk Landboforening afholder spændende temadag om krydsning

Krydsning kan være en mulighed for en bedre bundlinje for både mælkeproducenter og slagtekalveproducenter.

Derfor sætter Vestjysk Landboforening tirsdag 7. marts fra klokken 9.30 til 14.15 fokus på mulighederne med en temadag i Ringkøbing for ’ko-folk’, som det hedder i programmet.

Krydsning er fortsat et kontroversielt emne i kvægbruget, der i debatten ofte kalder på stærke følelser, men fakta er, at brugen af kødkvægssæd går stærkt frem i disse år i bestræbelsen på at reducere hundyropdrættet og opnå en merpris på tyrekalvene. Samtidig ses rigtig gode ydelses-, sundheds- og reproduktionsresultater i deciderede krydsningsbesætninger.

På temadagen fortæller avlsrådgiver Mads Fjordside, Viking, og specialkonsulent Morten Kargo, Seges, om hvilke former for krydsning, der er relevante for både mælke- og slagtekalveproducenter. Derefter gennemgår Morten Kargo den nyeste danske og udenlandske viden, mens driftsøkonom Kim Nohns, Vestjysk Landboforening, gennemgår økonomien i krydsninger.

Erfaringer efter fire år

Efter frokosten bliver det praktikernes tur.

Mælkeproducenten Martin Madsen, Myredalsgård nær Kalundborg, fortæller om fire års erfaring med krydsning i sin besætning på ca. 160 årskøer.

Spændende bliver det også at høre Lasse M. Nielsens ønsker til slagtekalvene. Han er nemlig fodermester på Kjargaarden ved Sunds med Danmarks største slagtekalveproduktion.

Derefter rundes temadagen af med spørgsmål og diskussion.

Tilmelding senest 1. marts via hjemmesiden www.vjl.dk, hvor det fulde program og pris også kan ses.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.