Topdirektører: Vi skal passe på, hvad vi blander os i

Topchefer skal tage medansvar for og blande sig i samfundets udvikling, men tænke på både virksomhedens indtjening, medarbejderne og samfundet.

Topchefer bør ikke gå ud og blande sig i den generelle politiske debat, med mindre, det har relevans for den virksomhed, de er direktør for. Det var den dominerende holdning i en debat med direktører fra fem af landets største virksomheder i Landbrug & Fødevarers telt på Folkemødet fredag formiddag.

Ifølge Jais Valeur, CEO for Danish Crown, blander topchefer sig tit mere, end man umiddelbart kan se.

”Vi har aldrig brug mere tid på at engagere os i diverse råd, advisory boards med mere. Men tit er det en kreds i et lukket rum, hvor man bringer stentavlerne ud,” sagde han.

Dermed er det ikke så synligt, hvem der står bag.

Samtidig stillede han spørgsmålstegn ved, om det holder i længden.

”Det savner lidt den folkelige forankring, men vi kan heller ikke bare gå i avisen med alt muligt, for så bliver vi haglet igennem,” sagde han.

Eva Berneke, CEO for KMD, understregede at topchefer heller ikke skal have en holdning til alting.

”Jeg vil gerne  have en holdning om digitalisering, men ikke om boliger og fødevarer. Jeg blander mig derimod gerne i om der bliver uddannet nok ingeniører, så vi kan klare opgaverne i fremtiden,” sagde hun.

Langsigtet udvikling

Peder Holk, CEO for Novozymes, mener at topcheferne skal mere ud i den offentlige debat, men især når det drejer sig om den langsigtede udvikling af samfundet.

”Man skal holde sig væk fra kortsigtede emner, der ikke har med sit arbejde at gøre. Men vi skal træde mere frem og perspektivere, hvordan virksomheder spiller en rolle,” sagde han.

Niels B. Christiansen, CEO for Danfoss, mener at topchefer kan nå længere, hvis de også kan vise med deres virksomhed, at de har nået nogle mål, der gavner samfundet. Debatten er vigtig. Men det tager også tid.

”Der er medarbejdere og bestyrelsesmedlemmer, der tænker: ’Har han tid til det.’” sagde han.

Jais Valeur supplerede, at han ofte har lyst til at sige nej til at udtale sig.

”Vi har et fuldtidsjob som CEO at passe  – men vi har også en forpligtelse til at tage et ansvar. Jeg tror dog ikke at nogen af os ville blive gode politikere," sagde han.

Medierne er en pølsefabrik

Peder Holk udtrykte bekymring for, om medierne er blevet for meget af en pølsefabrik.

”Der er ikke tid til den fordybelse, vi har brug for. De har ikke tid til at grave ned i hvorfor vi mener som vi gør. Vi ville blive rigere hvis medierne koncentrerede sig mere om emnerne,” lød hans analyse.

Niels B Christiansen supplerede:

”Det er problematisk, at medierne kigger efter skandalerne og ikke perspektiverer tingene nok,” sagde han

Michael Rasmussen, CEO for Nykredit, understregede at det er vigtigt, at man skelner mellem privatperson og topleder, når man blander sig i debatten. Og at ingen topchef kan gøre det uden hensyntagen til, at virksomheden skal tjene penge.

”Ja,” supplerede Jais Valeur, ”når man har med forbrugere at gøre kan man jo ikke holde med den ene side. Men vi kan forholde os til at få erhvervsvilkår, arbejdsmarkedet.”

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle