Ugen på spidsen: Når Tulip dropper kødet i pålægget, står det 1-0 til vegetarerne

Forbrugerundersøgelse hos Danmarks største dagligvarekæde viser, at oksekød i stigende grad vælges fra.

Min gode kvægbrugskollega slog i forrige uges Ugen På spidsen til lyd for en øget satsning og synliggørelse af dansk oksekød ude i kølediskene.

Hvor sympatisk ideen end er, er den ikke nem at gennemføre for et så eksportorienteret erhverv som kvægbruget, hvor man nok vil anskue rent nationale anprisninger som et tveægget sværd.

Men ikke desto mindre har oksekødet bestemt brug for en håndsrækning, hvis det fortsat skal bidrage til lønsomheden især i mælkeproduktionen. Det bliver nemlig i stigende grad valgt fra af forbrugerne.

Næsten en halv million danskere vælger kødet fra hver anden dag i ugen, og yderligere 20 procent dropper kødet en-to dage om ugen, mens omkring 100.000 er deciderede vegetarer, viser en forbrugerundersøgelse fra Coop, som også er Danmarks største forhandler af dagligvarer.

Oksekød falder støt

Samtidig viser tallene fra alle Coops Lokal-, Daglig- og Superbrugser samt Kvicklyerne og Irmaerne, at kødsalget for første gang faktisk falder.

Coop konstaterer, at salget siden 2011 er faldet med 1-1,5 procent årligt, men at man hidtil ikke troet, at der var en tale om en decideret tendens, men bare udsving. Nu tror Coop ud fra bl.a. førnævnte forbrugerundersøgelse på faldet. Og at det fortsætter.

Faldet er dog ikke jævnt fordelt alle typer af kød. Salget forskydes ifølge Coop fra oksekød til ’lettere’ kødtyper som bl.a. kylling.

Eksperter i statistik og forbrugeradfærd advarer mod at drage for vidtgående konsekvenser af Coop-undersøgelsen og opfordrer til egentlige befolkningsundersøgelser af den spirende vegetarisme for at få et mere præcist billede.

Rettidig omhu eller selvmål

Hvor skal hjælpen så komme fra?

Tja. Forleden lancerede et af dansk kødforædlings flagskibe, nemlig selveste Tulip, sit første 100 procent vegetariske pålæg, nemlig ’Den Grønne Slagter Veggie’ som efter sigende skulle være et skiveskåret pålæg bestående af æggehvide, rapsolie og smag af rød, gul og grøn peber.

Salget skulle vist gå endda rigtig godt, og Tulip hævder at have flere kødfri produkter på vej.

Rettidig omhu eller et selvmål? Hvad synes du?

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Kvæg Plus, "Ugen på spidsen", sætter Peter W. Mogensen og Claus Solhøj, journalister og kvægfaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinerne Kvæg og Kødkvæg samt Kvæg Plus, kvægugen i perspektiv.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.