Unge vinder pris for at nytænke skolemælk

En proteinrig smoothie skolemælk løb med sejren i kreativ udviklingskonkurrence.

50 kreative talenter, forretningsudviklere, foodies og hardcore nørder tørnede i weekenden - 20-22. november -  sammen ved et såkaldt hackathon - afholdt hos Arla.

I alt otte hold arbejdede med hver deres forretningside om alt fra at "adoptere en ko" til at erstatte skolemælken med proteinrige smoothies baseret på mælk.

Nytænkningen af skolemælken var juryen særligt begejstret for, og derfor blev “Muuthi” vinderen af Future of Food Hackathon 2015.

Vinderteamet bestod af syv mand og var en unik kombination af fire IT- og produktudviklere samt tre sundhedsfaglige profiler, deriblandt Cecile Refsgaard, Cand.Scient. i Human Ernæring.

"Stemningen under hele forløbet var ekstatisk, og folk snakkede på kryds og tværs. Jeg har mødt nogle meget dygtige fagfolk med en helt anden uddannelsesmæssig baggrund end jeg, som jeg ser frem til et fremtidigt samarbejde med. Og vores vindertitel var også den helt rette 'icing on the cake'," siger Cecile Refsgaard.

Industien støtter op

De otte hold havde 54 timer at arbejde i inden  finale, hvor de hver havde fem minutter til at fremlægge arbejdet for en jury. En intens proces fra idé til prototype, hvor fokus var på fleksibilitet, innovation og nytænkning.

Målet  med konkurrencen var at udfordre den etablerede fødevarerindustri og være med til at bringe nye forretningsidéer om fremtidens fødevarerkoncepter til Arla og Danish Crown. 

Arla, Future Food Innovation, Danish Crown og IBM var nøglepartnere på eventet ”Future of Food” og det gjorde det muligt at stille med et mentorkorps, som stod til rådighed for deltagerne, så de havde adgang eksperter med erfaring og viden.

Arla ser det som en fordel for mejeriets konkurrenceevne i fremtiden at støtte op om konkurrencen.

"Vi har en klar vision om at skabe fremtidens mejeri, og vi bevæger os i en global virkelighed, der udvikler sig hurtigere, end vi kan nå at opfinde det hele indefra. Er der en eller fem nye teknologier eller forretningsmodeller, vi udvikler og holder med, er der måske 15, vi ikke selv har på radaren. Vi mener derfor, at der er en kæmpe værdi i denne type af åben-innovation events, udtaler Oliver Repenning, Digital Business Development Manager, Arla Foods amba.

Future of Food er en ud af mange hackathons, som Future Hacks står bag. Future Hacks har tidligere på året afholdt Future of Retail, Future of Advertising & Future of IoT.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle