Viceformand: Supermarkederne lægger for højt pres på små producenter

For lave priser, ventetid og begrænsninger. Supermarkeder gør det svært for producenter at være med.

Flere og flere fødevareproducenter kaster sig ud i gårdbutikker og lokal mad. I vores søgen kan vi se, at entusiasmen, den gode historie og målet om kvalitet går igen.

Selvom den danske mad er i høj kurs, mener viceformand for Landbrug & Fødevarer Lars Hvidtfeldt, at detailhandelen i sidste ende begrænser udbuddet og dermed de små fødevareproducenter.

»Det er supermarkederne, der bestemmer, hvad der skal på hylderne. Når du kigger på store og små virksomheder, er der en masse energi til at produktudvikle, men det kommer ikke altid forbrugerne til glæde,« siger han og fortsætter:

»Når du præsenterer dine produkter for supermarkederne, tager det næsten et år for dem at beslutte sig, fordi produktet ofte skal erstatte et andet. Det er meget lang tid for en lille producent. Det lægger en stor begrænsning på, hvad danskerne skal have mulighed for at købe,« siger han.

Ikke være med i spil

På sin egen gård på Falster dyrker Lars Hvidtfeldt sødkirsebær på knap to hektar, som han sælger på grøntorvet, udover drikkevarer, eddiker og marinader, der er i detailsalg.

»Hvis du skal ind i et supermarked, skal prisen oftest være lav. Derudover skal du give store markedsføringsbidrag til kampagner, hvilket næsten er umuligt for små fødevareproducenter,« pointerer han.

»I stedet for at optimere og effektivisere supermarkedernes egne processer ved at varerne f.ek.s kommer hurtigere på hylderne, prøver flere af dem at sætte priserne ned over for producenten.«

Aldrig den dyre bøf

Mange fødevareproducenter nævner, at kunderne sammenligner priserne på varerne. Lars Hvidtfeldt mener, at det altid vil være svært for landmænd med specialvarer. Produktionen er nemlig oftest dyrere.

»Danskerne er meget fokuseret på pris. Du ser aldrig en annonce fra et supermarked, der har den dyreste bøf eller bedste kvalitet. Det gør, at man vænner forbrugerne til, at fødevarer ikke må koste noget,« siger Lars Hvidtfeldt.

»Udfordringen er, om supermarkederne tror på, at varen kan sælges til en højere pris, og om de tør tage chancen ved at tage den ind.«

L&F laver ikke forretning

Nogle gange glemmer landmændene også at kigge på love og fødevaresikkerheden, fortæller Lars Hvidtfeldt.

»Som landmand er du dygtig til at producere fødevarer, men du skal have styr på fødevaresikkerheden og leve op til krav som varedeklaration og anprisninger. Det tror jeg mange små producenter undervurderer,« siger han.

L&F kan ikke hjælpe med at promovere lokal mad eller særlige gårdbutikker.

»Det er producenterne, der skal udvikle deres virksomhed. L&F driver ikke forretning, men vi kan gennem vores politiske arbejde hjælpe med at skabe rammer i forhold til fødevarelovgivning, planlov, skiltning osv., så virksomheden kan udvikle sig,« siger han.

Mange lokale producenter har ifølge Lars Hvidtfeldt en fornuftig forretning i at producere til deres gårdbutik, torvedagen eller julemarkedet. Det er et stort spring, hvis produktet skal længere ud.

»Derfor tror jeg, det forbliver et nicheområde. Det er kun få virksomheder, som bliver store og landsdækkende, da det kræver mange kræfter at løfte bl.a. markedsføring og logistik.«

Faktaboks

Kort fortalt

  • Viceformand for L&F Lars Hvidtfeldt peger på supermarkederne som synderne for, at de små producenters varer ikke kommer på hylderne.
  • Det skyldes bl.a. presset om for lave priser, lavt udbud og dyre kampagnepriser.
  • Han mener, at L&F hjælper via politiske rammevilkår.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle