Èt klik var nok - landmand faldt i el-fælde

En smule uopmærksomhed var nok til, at Niels Schmith faldt i fælde, da elselskab lokkede med billig strøm.

Han er flov, for det burde jo ikke ske.

Alligevel faldt mælkeproducent Niels Schmith, Agerskov, i med begge ben, da energiselskabet Modstrøm i begyndelsen af 2018 ringede med et tilbud på strøm.

Det lød interessant, indrømmer Niels Schmith, som kunne få mere at vide, hvis han gik ind til sin pc og tastede en adgangskode ind.

"I bagklogskabens lys burde alarmklokkerne jo have ringet. Men jeg var uopmærksom og gjorde, som de sagde. Og så sad jeg i saksen", fortæller han.

Samarbejde med Arla

Når Niels Schmith ikke ved første lejlighed nærede mistro til selskabet, skyldtes det, at sælgeren slog på, at selskabet havde en samarbejdsaftale med Arla.

"Jeg tænkte, at så er den jo god nok. Men i dag synes jeg, det er for frækt. Helt ærligt", siger Niels Schmith.

Ved at indtaste adgangskoden accepterede han selskabets kontrakt, som lød på et års binding. Og der var ikke noget at gøre, meddelte advokaten på landboforeningen, for erhvervsdrivende har ikke en fortrydelsesret ligesom private.

"Det overraskede mig virkelig, at jeg automatisk blev tilmeldt ved at indtaste koden. Jeg troede, at der skulle meget mere til for at indgå en kontrakt", fortæller Niels Schmith.

Uigennemskuelig faktura

Niels Schmiths kontrakt med Modstrøm udløb i marts 2019. Endnu har han ikke overblik over, hvor meget ekstra han har betalt for strømmen til bedriften med 160 køer.

"Deres fakturaer var ikke til at gennemskue. De rabatter, jeg var stillet i udsigt, kunne jeg ikke genfinde på fakturaerne, og derfor er det svært i dag at sammenligne", mener Niels Schmith, som i dag får el via OK.

Ved kontraktens indgåelse skulle Niels Schmith betale et depositum på 20.000 kr., og elselskabet forlangte det samme beløb i forskud på den sidste måneds strøm.

"Da satte jeg altså bremsen i, og det krav slap jeg heldigvis for", siger Niels Schmith.

Undervejs forsøgte han flere gange at rette henvendelse til selskabet, som kun modtager henvendelser på mail. Selve opsigelsen skulle også indleveres i et specifikt tidsrum og kunne ikke ske dagen efter aftalens indgåelse.

"Det er virkelig frustrerende ikke at kunne komme til at tale med de mennesker, som har solgt et produkt til én. Jeg er flov over episoden, men jeg vil gerne stå frem, så mine kolleger undgår en lignende oplevelse", siger Niels Schmith.

Har indskærpet procedurer

Hos Modstrøm Danmark A/S har klagerne fra berørte landmænd medført indskærpelser over for sælgerne, fortæller kommerciel direktør Carsten Lund Hansen.

"Vi har ikke et formelt samarbejde med Arla, og jeg beklager, hvis det er blevet misforstået af landmændene", siger han.

Carsten Lund Hansen beklager også, hvis begrebet ’gratis strøm’ er blevet misforstået.

"Det fremgår af kontrakterne, at der stadig opkræves afgifter og distribution", siger han.

Faktaboks

Arla har ingen aftaler med elselskaber:

  • Arlas danske medlemsservice har modtaget flere henvendelser fra mælkeproducenter, som lokkes med tilbud fra firmaer, der påstår at have et samarbejde med Arla.
  • Arlas pressechef Åse Andersen oplyser, at Arla ikke har aftale med nogen elselskaber. Det er landmandens eget valg, hvem han/hun køber strøm af, lyder det.

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle