Ø-mærket: Fra hippie til forretning

25 år efter at Ø-mærket blev skabt, bliver det rost af både producenter, forbrugere og politikere.

Ø-mærket er gået fra at være en langhåret hippie til at være en guldrandet milliardforretning.

Sådan lød det fra fødevareminister Dan Jørgensen (S), da han åbnede fejringen af Ø-mærkets 25-å

”Økologi handler om at vælge. Vi har valgt,” sagde Dan Jørgensen som regeringens repræsentant og fortsatte.

”Økologi handler om at vise max ansvarlighed over for naturen. Handler om at se fremtidens udfordringer i øjnene. Det handler om at se fremtidens udfordringer i øjnene. Og skal man vælge den underlige kringlede agurk eller den måske lidt flottere, der ikke har fået med sprøjten. Det handler om at passe på den jord, vi har til rådighed. Økologi handler om valg, regeringen har truffet sit”.

Ministeren pegede også på, at regeringen er ambitiøs i forhold til økologi og målet er en fordobling af arealet i 2020.

”Vi er verdens mest ambitiøse, jeg ved ikke om jeg tør sige det, der er nogle regnedrenge i finansministeiet, der ikke kan lide at høre det, men jeg tør godt sige, at vi er verdensklasse og førende,” slog han fast.

Han pegede på, at dansk økologi hitter i udlandet, og derfor har regeringen afsat 34 mio. kr. til at styrke eksporten af økologi yderligere.

”I Kina koster dansk økologisk modermælkserstatning 400 kr. for en lille bitte bøtte og er forsynet med en alarm,” forklarede han.

I Danmark ydgør salget af økologiske varer 8 procent, men salget stiger.

”Hos COOP er salget steget 40 procent efter at de satte priserne ned i januar,” sagde Dan Jørgensen.

Emneord

økologi

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle