Øko er for alle, nu må vi videre

Det er en naturlov, at der hele tiden skal udvikles. Og det er nærmest win-win-win, siger trend-eksperten.

Flemming Birch, er det ikke noget rod med at have både konventionelle, økologiske, øko-plus og biodynamiske varer? Kan forbrugerne overhovedet finde ud af at skelne?

Det kan de sagtens. Det giver faktisk rigtig god mening. Økologiske madvarer er en kæmpe succes, men nu er det allemandseje, og så går en del af forbrugerne et skridt længere. Når alle spiser frilandskvæg, så vil nogen efterspørge marsk-kvæg. Det giver rigtig god mening at lave et eksklusivt produkt med skrappere krav. Der vil helt sikkert være kunder til det, og det er en oplagt måde at få flere penge for sine produkter.

Men hvad så med de landmænd, der netop nu overvejer at lægge om til økologi classic? Er de så for sent ude?

Nej, vi har oplevet konstant vækst i økologien siden 2005, og jeg ser intet, der tyder på, at det ikke skulle fortsætte. Hvorfor skulle man ikke ønske at være del af en succes?

Er det ikke mest en fordel for detailhandlen og kunderne i butikken, at der er nye fødevarer? Hvad får landmanden ud af det?

Det er da nærmest en win-win-win. Landmanden kan sælge et nicheprodukt, forretningen tjener på det, og forbrugeren får det, han gerne vil have. Jeg ved godt, at man fra landbrugs-politisk side hellere vil løfte bunden end hæve barren. Men det er toppen, der trækker udviklingen.

Kan forbrugerne godt gennemskue en ny mærkningsordning?

Tjah, det kommer an på, hvordan den bliver markedsført. Der er dog en stor risiko for, at de mange mærker går i vejen for hinanden og forvirrer mere, end de oplyser. Hvis det sker, bliver vi ligeglade med dem.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle