Økologi og dyrevelfærd er skudt til hjørne: Forbrugerne går efter prisen, når de køber æg

En ny undersøgelse fra Danske Æg slår fast, at den tendens der hidtil er set, hvor forbrugerne vælger de økologiske varer fra er reel. Langt de fleste går efter prisen, når de køber æg.

Billigt er godt. 

Det er konklusionen, som danskerne kommer til, når de står foran kølediskene og skal have æg med hjem.

Ovenstående vil nok ikke ligefrem sende en chokbølge igennem landbruget, men set i lyset af det seneste års dalende økologi-salg, er det interessant, at der nu er konkrete tal bag bevægelsen. 

En ny forbrugerundersøgelse, hvor 1034 danskere mellem 18-70 år deltager, viser nemlig, at når man beder de danske forbrugere vælge kun ét kriterium, der er vigtigt for dem, når de køber æg, kommer pris ind på en klar førsteplads.

Hele 37 procent vælger prisen som det kriterium, der ligger dem mest på sinde.

Det er markant flere end for bare ét år siden, hvor kun hver fjerde deltager pegede på prisen som den vigtigste faktor. 

Undersøgelsen er gennemført af Norstat for Landbrug & Fødevarer, som Danske Æg er en del af. 

Økologien går tilbage

Men når varmeregningen stiger, så prioriterer danskerne også andre kriterier, såsom økologi, lavere.

For samtidig med, at markant flere danskere er blevet prisbevidste, vælger flere danskere også både økologi og dyrevelfærd fra.

For 18 procent er det vigtigst, at æg er økologiske. For bare 16 procent er det dyrevelfærden, der er vigtigst. Kun 11 procent, eller lige over hver tiende dansker mener, at det vigtigste er, at varerne er danskproducerede.

Det er bemærkelsesværdigt, da de danske forbrugere ellers er kåret som verdensmestre i økologi. Det vil sige, at en global opgørelse viser, at danskerne målt på indbyggertal fortsat er det folkefærd i verden, som køber mest økologi.

De nyeste tal fra Fødevarestyrelsen viser, at salget af økologiske æg til detailhandel og grossister er reduceret med knap 15 procent i 3. kvartal 2022.

Tendensen gælder dog ikke kun æg.

I en undersøgelse fra november svarer 35 procent af deltagerne, at de køber færre økologiske dagligvarer.

Ifølge Danske Æg er netop æg også en ret god indikator på danskernes holdning til økologi, da økologiske æg i hvert fald hidtil har udgjort en tredjedel af det danske øko-marked.

I gennemsnit spiser danskerne lidt over fire æg om ugen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle