Glem telefonsløjfen - landmanden er hurtigt videre, hvis han ikke får svar

Jens Skifter er fulgt med Claas-maskiner over i Danish Agro, hvor han skal lægge strategien for grovvarekoncernens indtog på maskinforhandlernes arena. Han er ikke i tvivl om, at de krævende og dygtige danske landmænd nok skal holde ham til ilden.

Det kan lyde banalt, men fremtiden er digital. Så maskinforhandlerne skal indstille sig på, at de danske landmænd er i verdensklasse, både når det gælder innovation, internationalt udsyn og digitale færdigheder.

»Det her begreb disruption, der godt kan opfattes sådan lidt negativt, er i virkeligheden en meget positiv ting for landmanden. Disruption er et udtryk for, at man skal kunne omstille sig hele tiden, men den danske landmand er vant til at skulle agere i en branche, der på alle måder er omskiftelig. Så jeg er ikke i tvivl om, at de danske landmænd i høj grad er med til at drive udviklingen endnu hurtigere frem,« fastslår Jens Skifter.

Fortid, fremtid og en kæphest

Lang historie kort: Jens Skifter har mange års erfaring fra tyske Claas, der leverer to ud af fem solgte mejetærskere i Europa.

I forbindelse med, at Danish Agro har overtaget forhandlingen af Claas-maskiner i Danmark og det øvrige Norden, er Jens Skifter fulgt med over i den danske grovvaregigant og skal nu finde ud af, hvordan fremtidens maskinhandel skal skrues sammen.

Hvad er det så for en fremtid for maskinhandlen, som både forhandleren og landmanden kigger ind i? Det har Jens Skifter et par bud på:

»Jeg er slet ikke i tvivl om, at det kommer til at handle om kommunikation. Alle forventer jo i dag, at man kan få et hurtigt og et rigtigt svar med det samme. Ellers går man bare et andet sted hen. Så fremtiden tilhører forhandleren, der kan levere begge dele.«

»Altså min kæphest er telefonsløjfen. At nogen i servicebranchen tror, at de kan nøjes med at etablere en telefonlinje, hvor landmanden så skal prøve at taste sig frem for at kunne få hjælp. Glem det. Hvis man ikke får et brugbart svar med det samme, så henvender den professionelle landmand sig da bare direkte til koncernen.«

Færre og større

Jens Skifter lægger ikke skjul på, at det på mange måder er en udfordring, at antallet af landbrugsmaskiner, der bliver solgt i Danmark, er lavt. Ikke mindst derfor er der i branchen en forventning til, at antallet af maskinforhandlere på et eller andet tidspunkt må falde fra de nuværende godt 130, men indtil videre har man holdt vejret forgæves, hvis man har satset på en hurtig strukturudvikling.

»Jeg skal ikke lukke butikker, men jeg er sikker på, at den landmand, der om fem år skal købe en mejetærsker, kommer til at handle med en regional partner i højere grad end en lokal forhandler, og så er vi tilbage til kommunikation. Det bliver bare mere og mere vigtigt,« slutter Jens Skifter.

Største udfordringer i en forandringstid

  1. Arbejdskraft: At tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere, der har lyst til at beskæftige sig med landbrugsmaskiner. Især mekanikere eller mekatronikere med tilstrækkelig viden og erfaring er en mangelvare.
  2. Brugte maskiner: Det er en stor udfordring for maskinhandlerne at få videresolgt brugte maskiner. 
  3. Lavt styktal: Der sælges så få mejetærskere og traktorer i Danmark, at det er en udfordring at få opbygget den nødvendige ekspertise inden for de forskellige mærker. 

Faktaboks

Jens Skifter

  • 2016- : Administrerende direktør i Danish Agro Machinery.
  • 2009-2016: Regional direktør for Mellemeuropa, Claas.
  • 2006-2009: Eksportdirektør for oversøiske markeder, Claas. 
  • 1999-2006: Sælger, Claas.
  • 1994-1999: Sælger, Agco.
  • 1993: Uddannet ingeniør

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle