L&F: Vi vil have 400-500 nye leverandører af lokale råvarer

Samarbejde mellem Coop og Landbrug & Fødevarer om at skaffe 4-500 nye leverandører

Her og nu mangler der 4-500 producenter af lokale fødevarer. Og stort set alt kan sælges.

Sådan lyder meldingen fra chefkonsulent Gustaf Bock, Videncentret for Landbrug, efter et netop afsluttet pilotprojekt, hvor Landbrug & Fødevarer sammen med 11 Dagli’Brugser over hele landet har afprøvet mulighederne for at afsætte endnu flere lokalt producerede fødevarer i butikkerne.

Blandt årsagerne til de optimistiske meldinger fra projektet er, at alle parter har fået positivt udbytte af projektet:

Producenterne – lokale landmænd og gartnere – har opnået gode priser på deres varer

Butikkerne har øget deres omsætning

Forbrugerne har fået adgang til friske varer, produceret i nabolaget.

"Det giver os naturligvis mod på at gå videre. Og det er også et godt grundlag for at rekruttere nye producenter," siger Gustaf Bock.

"Vi går ud fra Coops cirka 800 butikker. Hvis de af dem der er interesserede, bare skal have leveret 6-7 produkter, så er 4-500 producenter måske endda lavt sat. Og dertil kan så komme Dansk Supermarked, Dagrofa og flere endnu."

Lokale produkter iscenesættes 

Som projektpartner har Dagli’Brugsen og LokalBrugsen udvidelse af lokale fødevarers markedsandel på dagsordenen.

"Vi har arbejdet med det lokale indslag i vores butikker i flere år, men nu går vi videre – blandt andet ved at iscenesætte lokale produkter i særlige afdelinger af butikkerne. 1. februar næste år starter vi med 7 testbutikker, 1. januar 2016 er det planen at være oppe på 40, og drømmen er at få det store flertal af vores 340 butikker med i løbet af 2017," fortæller kædedirektør Jesper K. Andersen.

Han understreger dog, at en virkeliggørelse af drømmen kræver lokal accept. To tredjedele af butikkerne er brugsforeninger, hvis bestyrelser skal sige god for ideen lokalt.

Nogen hindring ser han dog ikke for alvor heri. Fra pilotprojektet ved han, at kunderne har været meget tilfredse, både fordi produkterne har været unikke, af høj kvalitet og solgt med en historie, der gav oplevelser.

"Det spor vil vi forfølge med salg fra de særlige afdelinger og på specielt butiksinventar. Og så vil vi fortælle mere om de enkelte varer," forudser Jesper K. Andersen.

Forbrugere ud på gårdene 

 

"Med flere funktioner bliver butikkerne også mere interessante for producenterne at blive synlige i og brande sig i," forventer Jesper K. Andersen.

Han erkender, at opgaven med at skaffe producenter nok til Coops kraftige satsning er krævende.

"Både Landbrug & Fødevarer og vi selv skal massere og modne. Men vi vil det her, så vi sætter også mange ressourcer af til det," lover kædedirektøren.

Faktaboks

Visionen hos Coop

Visionen rækker dog videre end til blot at være supermarked. De lokale brugser vil gerne:

Formidle lokal kontakt ved at invitere forbrugere ud på gårdene – og landmænd ind i butikkerne Lave ”speakers’ corner” i butikken til lokale producenter – også de helt små med 20 glas marmelade – og måske spejderklubben o.lign.

Binde lokalsamfundene sammen, blandt andet med funktioner som bank, post, bibliotek m.m.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle