Markedsanalyse lå til grund for stiftelse af Liberal Alliance

Anders Samuelsen lagde planen for Liberal Alliance sammen med Saxo Bank-stifteren Lars Seier.

Da Anders Samuelsen sad næsten helt alene tilbage, efter at Ny Alliance stort set var faldet fra hinanden, tog han en beslutning.

Frem over skulle partiet ikke længere have delt ledelse, som da han skulle være enig med både Naser Khader og Gitte Seeberg. Men vigtigst af alt, så skulle partiet have en ny platform og udgangspunkt.

Det fortalte partilederen af Liberal Alliance, da han fredag holdt oplæg for deltagerne på landbruget årlige konference Vækst 2015.

Sammen med Saxo Bank-stifter Lars Seier lavede han tilbage i 2009 en decideret produktanalyse af, hvilket parti de fremover skulle være.

»Vi lavede en markedsanalyse, præcis som Lego eller andre vil gøre. Vi skal ikke vælges, fordi vi er sødere eller pænere. Vi skal vælges, fordi vi står for noget, der ikke er der længere,« fortalte Anders Samuelsen åbent.

Analysen viste, at de andre partier havde flyttet sig så meget, at der ifølge partilederen ikke længere var nogen, der dækkede de ægte liberale vælgeres ønsker.

»De mennesker, der var utilfredse med Venstre og Konservative, men som ikke ville flytte sig, de skulle have muligheden for at stemme på et andet parti, forklarede han.

Produktet, de skulle vælge, blev kogt ned til fire ting:

»Vi valgte lavere skat, mere vækst, mindre offentlig sektor og mere frihed. Og så valgte vi, at vi ikke ville tale om andet. Vi ville ikke tale om omskæring eller om Afghanistan, for så ville vi ikke komme nogen steder,« fortalte politikeren, der som den eneste partileder har haft 0,0 procent tilslutning i en meningsmåling.

»Vores bidrag til dansk politik skulle være at skabe den forandring og den stemme, man ikke kan komme udenom. Sådan er det i dag, vi er den liberale stemme, som man ikke kan komme udenom,« mener han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle