Stolt Dan J: Øgede økosalg 49 pct. som brugsuddeler-vikar

Coop-direktør vil nu have ministeren til at tage affære og indføre differentieret moms.

Coop og Dan Jørgensen har i dag gjort status, efter fødevareministeren i fire uger overtog ledelsen af af SuperBrugsen i Hjallese på Fyn.

Hans mål var at øge salget af økologiske varer, sunde varer og lokale grøntsager. Om det er ministerens anderledes indretning eller ministerens stjernedrys i Hjallese ved Odense, er uklart. Men det er lykkedes. Til gengæld er den samlede omsætning i butikken ikke steget i større grad i forhold til lignende butikker.

Eksperimentet kan ikke blot spredes til resten af landet, mener adm. direktør Peter Høgsted, Coop.

"Eksperimentet har været en succes, og det har været sjovt at gennemføre. Men når vi ikke straks ruller det ud over hele landet, skyldes det, at der er forskel på vores kunder. Vores mål er at fordoble økologi-salget over de kommende fem år. Det gør vi ved at gøre i en takt, der passer vores kunders ønsker lokalt," siger Peter Høgsted i en pressemeddelelse.

"Nu er tiden til at gøre det på ministerens banehalvdel. Og der vil jeg foreslå, at vi indfører differentieret moms, som der er i alle andre lande i Europa, så sunde og økologiske varer bliver billigere - samt fjerne punktafgifter på sunde varer. Det er jeg overbevist om også vil fremme salget over hele landet - i mere end en måned," siger Peter Høgsted.

Stolt Dan Jørgensen

"Jeg er meget stolt over det resultat, som jeg har skabt sammen med medarbejderne i Hjallese. Vi har øget salget, fået flere kunder og kørt 49 procent mere økologi igennem kassen, som de plejer," siger fødevareminister Dan Jørgensen og slutter:

"Med ganske enkle virkemidler kan detailhandlen sælge flere bæredygtige varer, uden det koster, når kassen skal gøres op. Det er godt købmandskab, og det viser, at der plads til forbedring ude i butikkerne. Nu håber jeg, at Coop og resten af detailhandlen, at de kan blive inspireret af eksperimentet," siger Dan Jørgensen.

Faktaboks

Fakta om afviklingen eksperimentet

- Samlet omsætning: Omsætningen er steget 2,6 pct. sammenlignet med 2014. (Stigning 4,4 pct. ift. benchmark-butikkerne.)

- Konventionel og økologisk frugt og grønt: Stigning i omsætning på 218,2 pct. sammenlignet med 2014.

Fald i salg

- Omsætning af chips & snacks: - 15 pct.

- Omsætning af øl & alkopops: - 8 pct.

- Omsætning af sodavand: -7 pct.

Økologi

- Stigning i omsætning af økologi på 49 pct. (Stigning på 42,7 pct. ift. benchmark-butikkerne.)

- Butikkens økologiandel af samlet salg endte på 4,9 pct. - mod 3,9 pct. i 2014. Dvs. en stigning på 25,6 pct.

- Der blev ikke solgt økologiske kyllinger i 2014. I test-perioden blev der solgt for 2.592 kr.

- Stigning i omsætning af økologiske æg på 63,7 pct. ift. 2014.

Lokale varer

- Omsætning af lokale fødevarer + 112 pct.

Emneord

økologi

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle