Økosalget boomer: Historisk stor vækst i butikker og på nettet

Danskerne købte økologiske fødevarer for 11,3 milliarder kroner i dagligvarehandlen i 2017, ifølge nye tal fra Danmarks Statistik. Det er en stigning på 31 procent i forhold sidste års opgørelse.

I 2017 købte danskerne økologiske fødevarer til en værdi af 11,3 milliarder i dagligvarehandlen inklusiv online salg, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Det er en stigning på 2,6 milliarder – svarende til 31 procent – på et år, hvilket bringer den økologiske andel af det samlede fødevaresalg i dagligvarehandlen op på hele 13,3 procent.

Og det glæder ikke overraskende Økologisk Landsforening.

"Opbakningen til økologi har aldrig været mere overbevisende. Danskerne skaber et grønnere Danmark ved at lægge stadig mere økologi i indkøbskurven – til gavn for vores natur, miljø og dyr", siger Henrik Hindborg, markedschef for Økologisk Landsforening

"Udviklingen skyldes ikke mindst dagligvarehandlen, hvor det nu er alle kæder, der arbejder aktivt for at gøre udvalget af økologiske varer større og mere interessant for danskerne. Det vil skubbe øko-salget yderligere i vejret i de kommende år".

frugt og grønt er i top

De økologiske varer, der har oplevet den største vækst i salget i 2017, er frugt og grønt og kød med en samlet vækst på 1,7 mia. kr.

På enkelte varetyper er kyllingekød med 60 procent, babymad med 74 procent samt fisk og skaldyr med 110 procents vækst blandt højdespringerne.

Online-salget af økologi boomer

De nye tal fra Danmarks Statistik inkluderer for første gang data for salget af økologiske varer fra de største online-butikker.

Det fremgår ikke præcist af statistikken, hvor stor en del af det samlede beløb, der stammer fra online-salg, men Økologisk Landsforening anslår det til at være cirka 1,4 mia. kroner.

"Vi ved, at online-salget vokser meget markant, og at økologi fylder endnu mere i de digitale indkøbskurve end de fysiske.  Det er især børnefamilier fra de større byer, der køber fødevarer på nettet – og de køber markant mere økologi end gennemsnittet", siger Henrik Hindborg.

I de danske dagligvarebutikker forventer man også, at vækstraterne fortsætter i de kommende år. 

"Vi oplever også i år en særdeles markant vækst i salget af økologi på tværs af føtex, Netto og Bilka og på tværs af varegrupper. Økologiske varer er efterhånden blevet en fast bestanddel af den almindelige indkøbskurv, og forbrugernes efterspørgsel på økologi bliver ved med at tage til", siger Kasper Reggelsen, kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked. 

"Derfor kommer vi også til at udvide udvalget af øko-varer mærkbart i de kommende år", siger han. 

Han bliver bakket op af ærkerivalen Coop, som forventer en lind stigning i antallet af økoprodukter.

"Vi ser fortsat to-cifret vækst i økologisalget i Coops kæder her i 2018. Hvor vi tidligere kunne sælge én økologisk variant inden for mange vareområder, er der nu plads til flere kvalitetsniveauer af økologiske varer. Økologi er blevet for alle. Det er den nye basisstandard for mange forbrugere, når de vælger almindelige hverdagsvarer til husholdningen", siger CSR-chef hos Coop, Thomas Roland.

Faktaboks

  • Mere end halvdelen af danskerne - 51,4 procent – køber nu økologiske varer hver eneste uge. 
  • Økologisk Landsforening estimerer, at den samlede økologiske omsætning via dagligvarehandlen, online-salg, alternative salgskanaler og professionelle køkkener udgjorde cirka 14,4 mia. kr. i 2017. 
  • 13,3 procent af det samlede fødevaresalg i Danmark er økologisk – det er en verdensrekord

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle