Sponsoreret af Topdanmark

30 ton glas ødelagt på en nat


En tidlig morgen i marts 2018 fik agurkeavler, Morten Eiberg, en frygtelig overraskelse, da et voldsomt snetryk forvoldte store skader på hans gartneri og agurkeproduktion i Vordingborg

Et voldsomt snevejr i Vordingborg i marts 2018 forårsagede store skader på Morten Eibergs erhvervsgartneri, hvor han producerer agurker.

Snetryk er generelt en risiko, man skal tage meget alvorligt, fortæller Svend-Anker Worm fra Topdanmark:

”Snetryk kan skabe meget store skader, og vi ser snetrykskader på alt fra gartnerier og svinestalde til stuehuse, carporte og pavilloner. Store mængder sne på taget udgør en stor risiko for bygninger, inventar og ikke mindst personer,” siger han.

Hos Morten Eiberg medførte snetrykket ca. 3.500 smadrede ruder i et stort drivhus, to lag gardiner og en agurkeproduktion, der blev ødelagt af frost. Morten Eiberg måtte kassere 25.500 agurkeplanter, og derudover gik konstruktionen i drivhuset også i stykker. I alt endte Morten Eiberg og hans medarbejdere med at samle ca. 30 ton ødelagt glas i en stor container på gårdspladsen.

”Det var et sandt mareridt, fordi det udviklede sig over flere dage. Det lignede en krigszone,” fortæller Morten Eiberg med et fjernt blik.

Vi fik erstattet alt

Kenneth Bang og Morten Eiberg


Blot ét år inden ulykken var ude, blev Morten Eibergs gartneri indtegnet hos Topdanmark. I samme omgang fandt assurandør, Kenneth Bang, et område på 10.000 kvm, som ikke var forsikret.

 

Det var det værst tænkelig tidspunkt, fordi det hele lige var begyndt at blomstre og sæsonen var begyndt.

 

”Hvis man ikke er forsikret ordentligt, når en så stor skade rammer, kan man risikere at skulle lukke helt ned,” siger Kenneth Bang og suppleres af Morten Eiberg:

”Da Kenneth fortalte os om sit fund på de 10.000 uforsikrede kvm, var vi ikke det mindste i tvivl, om at vi skulle rykke over til Topdanmark. Og vi har været hjertens lykkelige for den beslutning. Vi fik det økonomiske produktionstab erstattet og i skadesforløbet fik vi løbende bevilget penge, så vi kunne komme videre, og det var en kæmpe hjælp. Hvis vi ikke havde fået det, så var det hele ramlet,” siger Morten Eiberg.

Vejrudsigten vakte bekymring

Allerede da Morten Eiberg og hans mor, Annette Eiberg, der også driver gartneriet, så vejrudsigten i begyndelsen af marts, blev de bekymrede.

”Jeg så, hvor meget sne, der skulle falde i vores lokalområde, og derfor blev jeg bekymret. Vi har nemlig haft snetrykskader før, så jeg var klar over, at et voldsomt snevejr kunne have konsekvenser. Men jeg havde aldrig troet, at det skulle blive så slemt,” fortæller Morten Eiberg, og fortsætter:

 

Det var et utrolig lokalt snevejr.

 

”Det var mig, der opdagede skaden klokken 7 om morgenen, da jeg kom til gartneriet. Der var sne, knust glas og ødelagte gardiner overalt i et af vores store drivhuse. Da jeg så det, tænke jeg ’det er bare løgn’. Jeg fik ret hurtigt nogle medarbejdere til at sætte plader op, så vi fik begrænset skaderne, så godt som muligt. Det var det værst tænkelig tidspunkt, fordi det hele lige var begyndt at blomstre og sæsonen var begyndt,” fortæller Morten Eiberg.

Utroligt lokalt snevejr

Omtrent en time var gået, da det blev klart for Morten Eiberg, at han skulle kontakte Topdanmark. Han greb røret og kontaktede sin assurandør Kenneth Bang.

”Jeg vidste godt, at det kunne blive en alvorlig sag, da jeg fik opkaldet fra Morten. Jeg sagde med det samme, at Morten skulle ringe ind til hovedkontoret i Ballerup,” fortæller Kenneth.

I Ballerup havde man i første omgang svært ved at forstå, hvordan en så voldsom snetrykskade kunne finde sted. Der var nemlig ingen sne at se på græsset i Ballerup-området.

”Det var et utrolig lokalt snevejr. Lige oppe i nabobyen var der næsten ingen sne, men der lå rigtig meget her. Og så ligger vores drivhuse ovenikøbet lige ved siden af en helt åben mark, så sneen kan virkelig fy langt og lægge sig i store mængder på taget,” fortæller Morten Eiberg og fortsætter

”Det var et sandt mareridt, fordi det udviklede sig over flere dage. Jeg havde slet ikke troet, at det skulle ende med at blive så slemt, da jeg så skaden første gang,” forklarer Morten Eiberg, der også har måtte betale med personlig, psykisk belastning efter skaden.

En vigtig læring

I dag – godt et år efter skaden – er gartneriet oppe at køre på fuldt tryk igen og overalt, hvor man går i de store drivhuse, er der store agurkeplanter og glade medarbejdere, der travlt spankulerer forbi med nyligt høstede agurker.

”Efter den hårde marts i 2018, fik vi heldigvis rigtig godt vejr, og vi arbejdede virkelig hårdt i månederne efter. Allerede i ultimo april begyndte det at gå bedre igen. Men der var stadig en hel masse oprydningsarbejde til og med juni måned, og der ligger faktisk stadig noget glas nogle enkelte steder,” fortæller Morten Eiberg og forklarer, at han trods det svære forløb alligevel tager et vigtigt budskab med sig:

”Jeg føler mig anderledes efter skaden. Det var en meget voldsom oplevelse, men jeg lærte, at man kan klare meget mere, end man tror. Og så er det vigtigt at passe på sig selv og tænke i langsigtede virkninger.”

 

Emneord

sponsoreret, Topdanmark

Sponsoreret af Topdanmark

Nyhedsbrev