Seges Svineproduktion i ny kampagne for flere levende smågrise

Udviklingen de seneste tre år har givet flere døde pattegrise - det skal en ny kampagne modvirke.

Den andel af pattegrise, der går til i de danske farestalde, har været stigende siden 2018.

Det vil Seges Svineproduktion ændre på med lancering af en ny kampagne, der skal fokusere på det arbejde, der skal til for at knække kurven.

”Det var meget overraskende og ikke forventet, at den efter ti år i den rigtige retning ville vende i 2018. Siden da er det desværre ikke blevet bedre, og Seges Svineproduktion har haft flere gode indsatser i gang, som for eksempel PattegriseLIV. Men som jeg også fortalte på årsmødet i oktober, ved jeg, at vi som branche kan blive endnu bedre", siger Erik Larsen, formand for Landbrug & Fødevarer Svineproduktion.

Han understreger, at der er mange fordele ved at få flere pattegrise til at overleve.

"Når vi ser på vores europæiske kollegaer i forhold til pattegriseoverlevelse, ligger vi på linje med gennemsnittet. Men jeg tror på, at vi kan gøre det bedre. Og det skal vi. Det er nemlig godt for både økonomi, bæredygtighed og vores branches omdømme", siger Erik Larsen.

Seges Svineproduktion understreger, at tal fra publikationen "Landsgennemsnit for produktivetet 2019", der måler på produktiviteten blandt landets svineproducenter, viser, at den bedste tredjedel af producenterne formår at knække kurven, så de får flere overlevende pattegrise.

I forbindelse med kampagne har Seges Svineproduktion oprettet temasiden svineproduktion.dk/pattegris med få, men konkrete råd til at hæve pattegriseoverlevelsen. 

"Der er ingen griseproducenter, som ønsker at pattegrisedødeligheden skal stige. Det er jeg helt klar over, og det er også noget, vi arbejder med hjemme på vores bedrift. Men indsatsen skal være endnu større. Derfor er det fortsat et fokusområde for sektoren, og et af de vigtigste områder i vores strategi for de kommende år", siger Erik Larsen.